Trasig Tesla sprängdes – blev starten för verkstad

Allt började med att en ursinnig ägare sprängde sin Tesla med trasigt batteri. Mekanikern Jesse Haapala räddade delar ur bilen – det blev början till en verkstadssuccé. 
– Det tog fart då jag fick köpa innanmätet till en Tesla Model S. Ägaren hade bestämt att den skulle sprängas sönder i ett grustag, säger Jesse Haapala, till Svenska Yle. 

Finländaren Tuomas Katainen blev världsberömd när sprängde sin Tesla Model S med 30 kilo dynamit. Han var missnöjd med att batteriet slutat fungera – och skapade en världsnyhet i över 10 000 tidningar. 
– De ringde och sa att det enda som gick att göra med bilen var att byta batteri. Det skulle kosta över 200 000 kronor. Jag sa att jag kommer och hämtar bilen och nu spränger jag den, säger Tuomas. 

Efter att bara ha kört 150 mil med Teslan visade det sig att batteriet hade någon form av vattenskada och bilen blev okörbar. Tuomas och hans kompisar monterade 30 kilo dynamit på Teslan som sprängdes i ett stenbrott. Men innan sprängningen räddades elektronik, motorer och batteriet på bilen. Märkligt nog blev den sprängda Teslan startskottet för en finsk verkstadssuccé.

Finske Tuomas Katainen skapade en världsnyhet när han sprängde sin Tesla för drygt två år sedan.

Verkstadsägaren Jesse Haapala i finska Karleby tillvaratog delarna i den gamla Teslan. Han monterade dem i en Mercedes Geländewagen som blev till elbil. Två år efter sprängningen har Teslor och andra elbilar blivit hans specialitet, uppger Svenska Yle. På parkeringen utanför verkstaden står ett gäng översnöade Teslor och väntar på reparation. 
– Det här växer stabilt. Förra veckan bytte vi ut tre hybridbatterier och den här veckan två. Förra veckan reparerade vi en Tesla. Nu har jag en Tesla under arbete och nästa vecka står två till på tur.

Ofta handlar reparationerna om att verkligen laga bilen genom att ta isär delar istället för att byta dem, vilket kan spara stora pengar åt kunden. Till exempel kan Jesse Haapala ta isär batterier och laga dem istället för att byta dem. Men batterifel är mer sällsynta än vad många tror. 

– Vi försöker ge sådan service som man inte får från Tesla. Till exempel reparerar Tesla inga batterier utan ersätter dem med nya. Det är i slutänden ganska sällan det är fel i batteriet. Oftare är det isoleringsproblem eller fel på någon värmare, säger Jesse. 
LÄS MER: