Nya elbilen Toyota Bz4x verkar ha stora begränsningar på vintern. Den laddar långsamt på vintern och när det är riktigt kallt går den inte att snabbladda, enligt NyTeknik.
– Vid temperaturer under 10 grader kommer laddtiden öka markant, uppger Toyota.
Toyota har varit sena med att haka på elbilsracet. Men nu kommer nya Bz4x som är biljättens stora satsning för att försöka komma ikapp tillverkarna som kommit längre. Förra året visade Toyota dessutom upp 15 modeller som ska komma de närmaste åren.
Redan i år börjar Bz4x att säljas i Sverige. Men nu avslöjas det att modellen inte tål kyla så bra. På sommaren kan bilen snabbladdas på en halvtimme från 10 till 80 procent. Men i en presentation av bilen som Toyota kallar ”Five things to know about Bz4x” framkommer det att det finns stora begränsningar på vintern. Uppgifterna avslöjades först på Reddit.
Bland annat ökar laddningstiden markant så fort temperaturen går ner under 10 grader. Toyota uppger att ”snabbladdningstid är uppskattad baserad på ideala laddningsförhållanden. Vid temperaturer under 10 grader kommer laddtiden öka markant.” Det innebär att bilen inte ens går att snabbladda en svensk sommarnatt.
Den fyrhjulsdrivna versionen har ytterligare begränsningar när den laddas i vinterklimat, enligt Toyotas egna uppgifter. ”För Bz4x AWD-versioner kan laddning gå långsammare än för andra modeller när temperaturen är under 0 grader. Snabbladdning kan vara omöjligt när temperaturen är minus 20 grader”.
De flesta bilmärken har en förvärmning av batteriet för att råda bot på problemet, något som Toyota verkar ha snålat in på för elbilen Bz4x.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter