Toyota skyller nytt räckviddsfiasko på testförare

Elbilen Toyota bZ4X och tvillingmodellen Subaru Solterra floppade igen i världens största räckviddstest. Bilarna hade de sämsta räckviddsförulsuterna av 32 testade elbilar. Toyota har idag ingen förklaring till floppen. Trots att förutsättningarna var så lika som möjligt för alla bilar skyller de på testförarna.

Världens största räckviddstest har precis genomförts av norska NAF och Motor.no. I sommartemperatur kördes 32 nya elbilar tills batteriet var totalt tomt och bilarna stannade. Många av bilarna kom nästan lika långt som sin WLTP-räckvidd, då testet gjordes under perfekta förhållanden.

Två bilmodeller sticker ut i negativ bemärkelse. Det handlar om Toyota bZ4X och tvillingmodellen Subaru Solterra, Toyotan floppade även i vintertestet. Den framhjulsdrivna Toyota bZ4X har en utlovad WLTP-räckvidd på 503 km, men bilen stannade redan efter 434 km, en avvikelse på 13,7 procent, sämst av alla testbilar.
LÄS MER: Så klarade sig 32 elbilar i räckviddstestet

Toyota bZ4X kom 15,8 procent

Den fyrhjulsdrivna Subaru Solterra, som är nästan identisk med Toyotas modell, var inte mycket bättre. Subaruns batteri var slutkört redan efter 360 km, sämst av alla testbilar. Avvikelsen mot mot WLTP-räckvidden var hela 13,3 procent, då bilen i reklamen påstås komma 416 km. Den fyrhjulsdrivna Toyota bZ4X klarade sig dock bättre i testet och hade en negativ avvikelse på 3,4 procent.

Toyota i Norge säger sig vara nöjda med den fyrhjulsdrivna versionen. Trots att förutsättningarna var lika för alla bilarna i testet skyller de det usla resultatet för den framhjulsdrivna versionen på förarna.
– Det finns vissa variabler vi inte kan kontrollera. Som förare och trafik, säger Espen Olsen, informationschef på Toyota Norge till Motor.no.

Toyota säger sig ha kört båda bilarna på samma sträcka två veckor tidigare på blöt asfalt och i lägre temperatur. Då ska den tvåhjulsdrivna bilen ha kommit 400 km, och den fyrhjulsdrivna 370 km.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester