Toyota-chefens attack på elbilar: Hybrider renare

Toyotas starke man går till nytt angrepp mot elbilar. Akio Toyoda hävdar att hybrider är renare. 
– 27 miljoner hybrider är lika rena som 9 miljoner elbilar, säger Toyota-bossen. 

Toyotas mångårige vd och nuvarande styrelseordförande Akio Toyoda har gjort sig känd som en av få i biltoppen som vågar kritisera elbilar. Ska vi tro Toyotas chef är inte elbil den allena saliggörande vägen framåt till lägre koldioxidutsläpp. Nu har han vädrat sin tvivel på elbilar i en ny intervju. 

Ska vi tro Akio Toyoda är elbilar smutsigare än många tror. Han förordar istället en multienergistrategi för att sänka utsläppen av växthusgaser. 
– När termen koldioxidneutralitet blev populär sa vi som företag att fienden är koldioxid. Vi måste fokusera på vad vi kan göra omedelbart för att minska koldioxidutsläppen. Det är grunden för vårt beslut. Det har inte förändrats och kommer inte att förändras, säger han i en ny intervju med Automotive News.

Enligt Akio Toyoda är 27 miljoner hybrider lika rena som 9 miljoner elbilar.

Toyota har varit saktfärdiga i starten med elbilar. Bara några enstaka procent av försäljningen hos världens största biltillverkare består av elbilar. Istället har Toyota fokuserat på hybrider och gjort tappra försök att sätta vätgasbilar på vägarna. Toyoda försvarar nu att biljätten vågat gå mot strömmen.

– Vi har sålt cirka 27 miljoner hybrider. Dessa hybrider har haft samma inverkan som 9 miljoner elbilar på vägarna. Men om vi skulle ha tillverkat 9 miljoner elbilar i Japan, skulle det faktiskt ha ökat koldioxidutsläppen, inte minskat dem. Det beror på att Japan är beroende av värmekraftverk för elektricitet, säger Toyoda.

Toyota redovisar inte några exakta uträkningar vd:ns resonemang. Men en nyligen presenterad rapport från Polestar visar att det släpps ut 7-11 ton mer koldioxid när en elbil tillverkas jämfört med en bensinbil. Men när elbilen körts 20 000 mil har den tagit igen klimatskulden och släppt ut 8 ton mindre koldioxid än en bensinbil. 

Planen är nu att EU ska förbjuda alla nya bilar med förbränningsmotor om mindre än 10 år. Men fortfarande saknar ungefär halva Sveriges befolkning möjlighet att ladda en elbil hemma. 
– Vi bör titta på alla alternativ och arbeta i alla riktningar. Som företag har vi varit mycket konsekventa med att säga att det vi kämpar mot är koldioxid, säger Toyoda. 
LÄS MER: