Toyotas boss kommenterar nu för första gången försöken att rädda Nissan från kollaps. Han dissar storaffären med Honda – för att volym kan vara en ”förbannelse”.
– Jag blev besviken när jag hörde vad de pratade om eftersom de inte pratade alls om produkterna, säger Akio Toyoda.
Många är oroliga över vad som ska hända med krisande Nissan. Nu kommenterar Toyotas styrelseordförande och Akio Toyoda för första gången Nissans kris och den kollapsade storaffären med Honda. I över ett decennium som Toyotas vd har han konkurrerat med både Nissan och Honda.
Han sörjer inte att storaffären blev av – men inte av skälet att han skulle fått en svårare konkurrent. Istället blev han besviken över att de inte alls pratade om vilka bilar de skulle tillverka, utan bara synergier och affärsintregation. Enligt Toyotas chef, som tillverkar 11 miljoner bilar per år, räcker det inte bara att volym och slå ihop två företag.
– Bara att ha volym betyder inte nödvändigtvis att du är stark eller konkurrenskraftig, säger Toyoda till Autonews.

Han tror att affären bara skulle gett temporärt andrum och att volym kan vara båden välsignelse och förbannelse.
– På kort sikt kan du se några positiva effekter. Men på lång sikt kan det vara ganska svårt att komma till ett tillstånd där alla säger att de är glada att de har kombinerats, säger Akio Toyoda till Autonews.
Ett av Nissans misstag var att de valde att fokusera på elbilar istället för hybrider som haft en renässans hos bilköparna. Nissan har nu tillsatt Ivan Espinosa i ett försök att rädda företaget. De har tidigare gått ut med att de ska sparka 9000 anställda runt om i världen. De lanserar också två nya elbilar, Micra och Leaf, men frågan är om det räcker för att rädda den blödande biljätten. Det kommande året kommer att svaret.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter