Toyotas “master driver”, styrelseordförande Akio Toyoda går ut och sågar elbilar som sportbilar totalt. Han ifrågasätter om de ens förtjänar att kallas sportbilar.
– För mig är en sportbil något som luktar bensin och har en högljudd motor, säger han.
Akio Toyoda, tidigare vd och nuvarande styrelseordförande för Toyota, har varit en stark drivkraft bakom märkets senaste satsningar på sportigare modeller med bensinmotor. I en intervju med Automotive News riktar Toyoda hård kritik mot eldrivna sportbilar och ifrågasätter om de ens förtjänar att kallas sportbilar. Enligt honom saknar de det viktigaste – känslan.
– För mig är en sportbil något som luktar bensin och har en högljudd motor, säger han.
Han har själv haft en nyckelroll i utvecklingen av bilar som GR Corolla och är internt känd som företagets “master driver”. Även om det finns engagerade ingenjörer på Toyota som utvecklar eldrivna sportbilar, håller Toyoda fast vid att ljud, doft och fysiska upplevelser är centrala delar i vad som gör en bil rolig att köra. Han menar också att elektriska prestandabilar har en lång väg kvar, inte minst när det gäller pris.

– Toyota är ett varumärke för massproduktion, så vi måste också tänka på prisvärdhet, även när det gäller elbilar. Kanske, när vi kan erbjuda prisvärda elbilar, då kan jag som master driver vara med och introducera en sportig elbil, säger Akio Toyoda.
Motståndet gäller inte bara mot bilar på gatan, utan även de som kör på tävlingsbanan. Toyoda, som själv tävlar i långloppsracing, anser att eldriven motorsport i dagsläget helt saknar den nerv han uppskattar. Dagens batteriteknik sätter stopp för längre körningar, vilket enligt honom gör att elracing snarare blir en tävling i logistik än i körskicklighet.

– Det är inte spännande. Du kan inte köra mer än en timme på banan. Det blir inte en tävling mellan bilarna, utan en tävling i laddningstid eller batteribyte.
Trots kritiken säger han inte nej till eldrift i stort. Han vill att Toyota fortsätter utveckla både hybrider och elbilar för att minska utsläppen på bred front. Men när det kommer till sportbilar lämnar han gärna över ansvaret till nästa generation.
– Nästa master driver får ta sig an den utmaningen. Det är deras jobb.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.