Nu har brittiska Top Gear gjort en av de första testerna av Koenigsegg Jesko ute på svenska vägar. Att säga att de imponeras av hyperbilen med 1600 hästkrafter verkar är en underdrift.
– Att köra Jesko som toppar över 480 km/h på allmänna vägar, den har ingen rätt att vara så lätt att köra i lagliga hastigheter att alla kan köra den, säger Jack Rix.
Koenigsegg är på god väg att leverera de allra första exemplaren av Jesko till de första köparna. Då passar det perfekt att låna ut en förseriebilar till Top Gear som gör ett av de allra första testerna av hyperbilen med 1600 hästkrafter. Den här gången är dock bilen tankad med bensin istället för E85 och då är effekten ”bara” 1280 hästkrafter. Men det verkar räcka och bli över.
Först får vi se Jack Rix på Top Gear piska Koenigsegg Jesko Absolut runt ett flygfält. Han imponeras förstås av bilens V8-motor på fem liter med dubbelturbo, men allra mest imponerar växellådan.
– Men motorn är inte ens den mest imponerande biten, som går till den nya nioväxlade lätta växellådan, säger Jack Rix.
Koenigseggs nya Lightspeed-växellåda har nio växlar och eliminerar behovet av svänghjul. Den har två uppsättningar med tre växlar som skapar nio möjliga utväxlingar. Det behövs sex vanliga kopplingar till framåtväxlarna och en sjunde för backen. Det gör att alla växlingar går blixtsnabbt och att motorn inte behöver ett svänghjul och kan varva snabbare än någon annan bil.
Jack Rix och Top Gear blir en av de första som får köra Koenigsegg Jesko på svenska landsvägar. Hans uppdrag är att leverera ölen Jesko till Jesko Koenigsegg med Koenigsegg Jesko. På vägen dit stannar han på Willys för att handla. Och världens snabbaste bil visar sig vara perfekt att åka till snabbköpet med.
– Den har ingen rätt att vara så lätt att köra i lagliga hastigheter med, säger han om bilen som sägs toppa över 500 km/h och kan sätta nytt världsrekord.
Att bygga en vråltrimmad bil som kan accelerera snabbt och köra i extrema hastigheter är svårt. Men att bygga samma bil som samtidigt är körbar till vardags är det verkliga mästarprovet.
– Styrningen är riktigt lätt det är fick ett pisksnärtsnabbt förhållande till det och jag gillar att det passar den kolsyrade naturen hos V8-motorn bakom dig, bromsarna är suveräna i väghastigheter och de gjorde jobbet på banan tidigare. Jag ligger i sjätte växeln här nu och genom att växla upp till sjuan känner man varvtalet sjunka direkt och det betyder att den här bilen faktiskt kan bete sig som en riktigt bra cruiser.
Den testade versionen är Koenigsegg Jesko Absolut som är toppfartsversionen av Jesko. Den väger 1390 kg, vilket är 30 kg mindre än banversionen Jesko Attack. Det som skiljer mellan bilarna är bland annat olika spoilers då banbilen Attack behöver mer downforce. Dessutom har Absolut fenor à la Batmobil på bakpartiet. Ska du köra riktigt fort är det rekommenderat att ha Aero-discfälgar på bakhjulen för att minska turbulensen.
Den stora fördelen med världens kanske snabbaste bil är att den är så användbar i vardagen, för de som inte bara vill ha den stående som ögongodis i garaget. Något so skapar habegär hos Top Gears Jack Rix.
– Jag har kört några hyperbilar i min dag och har jag kört några väldigt väldigt snabba bilar och alla är ganska fantastiska ingenjörsprestationer. Men jag vill faktiskt inte ha en. Men det här ja ärligt talat, det är en allrounder, det hade jag inte förväntat mig.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter