Testar nercabbad elbil i minus 8°: ”Kommer jag dö?”

Går det köra en elektrisk cabriolet i minusgrader utan att räckvidden försvinner? Kylan visar sig vara ett större problem för föraren än för batteriet under testet.
– Kommer jag att dö under testet? Vi får väl se, säger Tesla-Björn.

Det är en roadster, poängen är att man ska kunna ta bort taket. Frågan som Tesla-Björn ställer sig är hur det påverkar MG Cybersters effektivitet, körning och framför allt komforten under vintern. I minus 8 grader öppnar han upp taket för att ta reda på hur bilens prestanda påverkas.
– Det är en kall upplevelse, säger Tesla-Björn.

Första testet genomförs med taket stängt och värmesystemet påslaget. När bilen kör i 90 km/h i bekväm rumstemperatur är förbrukningen runt 20.0kWh/100km. Att köra i 120 km/h ökar som förväntat förbrukningen till 25.7kWh/100km. När Tesla-Björn kör samma runda med värmesystemet inklusive ratt och sätesvärme avstängt är förbrukningen betydligt lägre.

I 90 km/h använder bilen endast 18.0kWh/100km. Något oväntat är att bilen känns varmare när Tesla-Björn kör snabbare.
– Jag fryser mindre i 120 km/h testet, kanske för att bilen tar sig genom kylan snabbare, säger Tesla-Björn.
Bilen förvirras av att köra i 120 km/h utan värme och instrumentpanelen visar olika meddelanden, förmodligen på grund av kylan. Det verkar till slut som att förbrukningen är omkring 24.9kWh/100km.

Efter det sätts mössa och vantar på för att testa hur förbrukningen förändras med taket öppet. Med kläder efter väder är kylan inte så hemsk.
– Jag fryser inte särskilt mycket men vindskydden och fönsterna hjälper givetvis, säger Tesla-Björn.
Första testet görs utan värmesystem. Att köra i 90 km/h med taket nere gör att bilen använder 19.9kWh/100km.

Tesla-Björn verkar vara varmblodig. Han tycker att komforten fortfarande är helt okej trots att han kör helt utan värme i 120 km/h. Han spekulerar om att bilen verkar vara designad på ett sätt som blockerar vinden relativt bra.
– Jag förväntade mig det värsta, men det går som en dans, säger Tesla-Björn.
Resultatet blir 27.7kWh/100km.

I vetenskapens namn testar Tesla-Björn vad som händer om man maxar energiförbrukningen och kör utan tak. Han passar även på att ta av sig jackan, mössa och vantar. Svaret är 26.6kWh/100km i 90 km/h. Nästa test påminner om Jackass-filmerna. Tesla-Björn kör i 120 km/h och passar på att köra med huvudet över vindrutan.
– Satan det var kallt! skriker Tesla-Björn.
Tyvärr blir resultatet inte helt pålitligt. Bilen visar 29.8kWh/100km och alla system laggar rejält. Tesla-Björn gör en kvalificerad gissning på att förbrukningen var omkring 33.3kWh/100km.

LÄS MER: