Går det att sälja ett nytt okänt kinesiskt bilmärke lika dyrt som Tesla och Volvo? Zeekr tror att det är möjligt genom blixtsnabb acceleration, kinesisk lyxkänsla och djärv design från Göteborg. Jag har testkört Zeekr X i Sverige. Bilen är bra – men priset måste ner rejält om Zeekr ska kunna bli en Tesla- eller Volvodödare.
Det börjar bli lite rörigt nu, så låt oss ta allt från början innan vi sätter oss i bilen. I mars 2010 sedan köpte Geely Volvo Cars av Ford till vrakpriset 13 miljarder kronor. Drygt 13 år senare är Volvo Cars värt 128 miljarder kronor på börsen och Geely-gruppen har flest bilmärken av alla biltillverkare i hela världen. Förra året såldes totalt 2,3 miljoner bilar.
Geely äger eller kontrollerar märkena Geely Auto, Geometry, Livian, Lynk & Co, Volvo Cars, Polestar, Proton, Lotus, Smart, Radar, LEVC och Zeekr. Dessutom är gruppen stor delägare i Mercedes-Benz, Volvo Group och Aston Martin. Jag har säkert glömt något märke här…
Zeekr är ett av de allra nyaste märkena grundat 2021 och har redan sålt runt 70 000 bilar i år, mestadels hemma i Kina. Ihärdiga uppgifter talar om en börsnotering med ett värde på 200 miljarder kronor. På presskonferensen kvällen före testkörningen av Zeekr X får jag veta att ytterligare sju nya hemliga modeller ska lanseras de kommande 36 månaderna. En nyhet som ingen annan snappar upp märkligt nog. Mycket av utvecklingen av de nya modellerna ska ske i Göteborg, men tillverkningen sker uteslutande i Kina. Zeekr löper således risk att drabbas av nya strafftullar som nu utreds av EU.
Carups recension av Zeekr X
Då vet ni lite om sammanhanget innan vi tar plats bakom ratten på Zeekr X. Bilen är en ganska liten och kompakt SUV som delar en stor del av sin teknik och arkitektur med den kommande Volvo EX30. Designen är vågad och iögonfallande. Karossen har spännande vinklar och linjer som gör att den inte liknar något annat. Bilen är omkring 4,4 meter lång, ungefär två decimeter längre än lilla Volvo EX30.
Utrymmena är lite större än i Volvo EX30, men baksätet och bagageutrymmet är betydligt trängre än i större elbilar som Tesla Model Y och Volkswagen ID.4, så barnfamiljer bör provsitta noga och fundera en extra gång innan de beställer. Interiördesignen känns på ytan ganska lyxig, men mycket handlar om insmickrande kopparfärgade plastdetaljer och den känns inte lika genomarbetad som den större modellen Zeekr 001. Stilen är ganska ovan för oss i Europa. Volvo har valt en snudd på asketisk stil i EX30, medan Zeekr X är mer insmickrande överdådig. Tänk pösig vit skinnsoffa kontra en Lamino-fåtölj. Personligen känner jag mig inte hemma i Zeekr X, men många andra verkar falla för stilen.
Testkörningen startar utanför ett hotell i Arlandastad och det är i den snabba fyrhjulsdrivna modellen Privilege AWD jag tar plats bakom den knubbiga ovala ratten.. Bilen har hela 428 hästkrafter genom samma elmotorer och batteri som sitter i Volvo EX30. Räckvidden anges till 425 km. Bilens acceleration på 3,8 sekunder upp till 100 km/h är hisnande, men känns ändå tämligen kontrollerad och odramatisk även om fjädringen är ganska mjuk.
På uppländska småvägar är bilen tyst behaglig att köra, men kränger en del i kurvorna om man drar på rejält. Sitter du bredvid när föraren utnyttjar accelerationen är risken för åksjuka överhängande. Bilens bekväma natur med mjuk fjädring går inte helt ihop med de våldsamma fartresurserna vid aktiv körning på kurviga vägar. På motorväg känns Zeekr X desto bättre, och ljudnivån blir inte störande ens i högre hastigheter. Den är kursstabil upp i fart och styrningen är ganska direkt utan att vara nervös. Jag provar även bilen på en dålig grusväg och det rister och slår en del i hjulupphängningarna när den går över gropar och tjälskador, men den är bättre än många andra tunga elbilar. Här har chassiteamet i Göteborg gjort ett bra jobb, även om 428 hästkrafter är i mesta laget för det komfortabla chassit. I vardagskörning kommer de allra flesta tycka att Zeekr X är bekvämt mjuk och skön. Du ska inte förledas att tro att den är sportig trots den extrema accelerationen.
Förbrukningen är mystiskt hög under vårt test och hamnar över 2 kWh per mil, kanske beror det på att jag testar den snabba accelerationen, eller att det är en förseriebil. Jag hoppas den går snålare när de reguljärt producerade exemplaren kommer hit. Infotainmentsystemet verkar annars vettigt, men efter så här kort tid med bilen kan jag inte ge ett tillförlitligt omdöme.
Gillar du varumärket Zeekr, den djärva designen, bling-bling-interiören och en komfortabel fjädring kommer du inte bli besviken på bilen. Jag har dock svårt att förstå positioneringen på marknaden och hitta rationella köpargument. Med ett instegspris på 550 000 kronor kostar Zeekr X lika mycket som den betydligt större Tesla Model Y RWD som är Sveriges överlägset mest sålda elbil. Den kostar mer än Volvo EX30 med det mellanstora batteriet. Den fyrhjulsdrivna Zeekr X med acceleration på 3,8 sekunder för 595 000 kronor är mer prisvärd och billigare än Tesla Model Y med fyrhjulsdrift, och bara lite dyrare än Volvo EX30. Den är dock billigare än Volvo XC40 Recharge, men Zeekr har lite kortare räckvidd och mindre bagageutrymme.
Zeekr som okänt kinesiskt varumärke får svårt att göra någon större succé med modellen X på den svenska marknaden även om Volvos ägare Geely står bakom. Men det kanske inte ens är planen. Produkten skulle behöva ha ett rejält mycket lägre pris för att erbjudandet ska kännas slagkraftigt jämfört med till exempel Tesla. Ett litet trumfkort är fem års garanti och ytterligare fem års garanti om du servar bilen hos Zeekr, men om det är tillräckligt för att få folk att hoppa på purfärska märket Zeekr vet inte jag. Privatleasing kostar 6995 för 1000 mil per år.
Det finns gott om billigare erbjudanden från kända varumärken just nu. Hade Zeekr X kostat mindre och varit billigare hade den kunnat bli en större framgång, men då skulle den kunna döda Volvo EX30. I Kina kostar bilen från 285 000 kronor, så nog verkar det finnas utrymme för prissänkningar. Hittills har inget nytt kinesiskt bilmärke rönt större framgångar i Europa utan att sälja på lågt pris. Om Zeekr sänker priset kan Zeekr X bli en vinnare.
Så här tycker andra om Zeekr X:
Top Gear
Top Gear kritiserar bilen för att fjädringen är extremt mjuk och att bilen kränger kraftigt.
– Zeekr tror att X kommer att tilltala “teknikkunniga” 30-åringar eller “unga gamla” människor i 50- eller 60-årsåldern, och vi kan verkligen se många människor som lockas av utrustningslistan och priserna. Mer arbete måste göras på köregenskaperna på denna lilla crossover innan den helt kan omvandla det intresset till meningsfull försäljning.
Mest Motor
Mest Motor är generellt positiva till Zeekr X och tror att bilen kan bli en mardröm för systermärket Volvo.
– Vi har ännu inte kört nya Volvo EX30 men här kommer den första provkörningen av syskonbilen Zeekr X, och det lär bli en riktigt hård fajt när vi väl får testa bilarna mot varandra. Om design kan man tycka vad som helst, men när det gäller utrymmen och utrustning är Zeekr vinnare, skriver tidningen.
Allt om Elbil
Allt Om Elbil har en de mer positiva recensionerna och specialsajten hyllar Zeekr X som en riktigt bra elbil.
– Allt som allt ger paketeringen en köruppelvelse som känns stabil och mogen. Accelerationen är mjuk och linjär. Det på en bil som förmedlar känslan av att vara gediget byggd och omsorgsfullt genomtänkt in i minsta detalj.
Autocar
Brittiska Autocar ger bilen återhållsamma 3 av 5 i betyg och kritiserar den mjuka fjädringen som får bilen att kränga i kurvor och bölja vid acceleration. De tycker också att bilen är bullrig.
– Volvodelar förhindrar inte egensinnig fjädring och udda egenheter. Den är anständigt prissatt och inte obehaglig att köra runt med, åtminstone, skriver tidningen.
Auto Express
Kollegerna på Auto Express är snällare mot Zeekr X. De ger bilen fyra av fem i betyg och gillar bilen till stora delar.
– Den lilla, elektriska kinesiska SUV:n är inte utan brister, men den känns som elegant inuti medan en rad ovanliga design- och teknikegenskaper hjälper den att sticka ut bredvid mer sobra rivaler. Zeekr X är bäst som en avkopplande glidare, så flaggskeppet med fyrhjulsdrift som gör den till en het missil är överdrivet.
Autogefühl
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter