Test: Toyota Mirai – första bilen som släpper ut mindre än noll

Testkörningen av nya vätgasbilen Toyota Mirai blir ett rent äventyr.
Först får jag sällskap av två nyfikna älgar – och plötsligt försvinner nycklarna från bilen på ett oerhört mystiskt sätt.
Bilen serverar mig sedan ett glas vatten från avgasröret – Toyota Mirai är världens enda bil med minusutsläpp.

Världens renaste bil har kommit till Sverige. Nya Toyota Mirai har till och med minusutsläpp, om vi ska tro tillverkaren. Bilen släpper endast ut vatten och suger enligt Toyota upp skadliga partiklar i den omgivande luften. Bland ämnena som fångas kan nämnas svaveldioxid, kväveoxid (NOx) och partiklar PM 2.5. Systemet kan ta bort 90–100 procent av partiklarna mellan 0 och 2,5 mikroner. Toyotan städar således upp efter dieselbilar med höga NOx- och partikelutsläpp.

Skål för en renare framtid – vattnet som Toyota Mirai släpper ut smakar gott. Foto: AKR

Mirai är alltså ingen vanlig bil – det handlar om en bränslecellsbil som drivs av vätgas. Förra generationen sålde endast i 14 exemplar i Sverige. Och den nya kommer inte att säljas alls – den kommer att hyras ut till alla svenskar som vill via Toyotas nya bilpool Kinto Share.

Den nya generationen har förutsättningar att bli mer. populär än gamla Mirai. Billen är större, snyggare och bekvämare än den ovanliga föregångaren. Bilen har uppgraderats rejält och använder nu en plattform från lyxmärket Lexus i stället för budgethybriden Prius. Det innebär också att sedanen blivit smäckrare.

Den futuristiska karossen väcker en hel del uppmärksamhet när jag ger mig ut på testtur från Arlanda flygplats norr om Stockholm. Såpass mycket att två älgar nyfiket närmar sig den tystlåtna bränslecellsbilen. De verkar tilltalas av bilens lågt surrande motorljud från bränsleceller. Mitt på dagen hoppar de över vägen strax framför bilen och spanar in den futuristiska Toyotan. Hur ska jag göra för att komma över vägen, verkar inte vara någon svår fråga.

Älgarna är riktigt nyfikna på Toyota Mirai – och det här med hur de ska göra för att komma över vägen verkar vara en enkel fråga. Foto: Maths Nilsson

Strax efter det oortodoxa älgtestet börjar bilen varna för att bilnycklarna på något mystiskt sätt plötsligt har försvunnit bort från Toyota Mirai. Jag börjar frenetiskt leta runt i bilen, men otroligt nog har de försvunnit, trots att dörrar och fönster varit stängda. Jag fruktar att Toyotas chefer kommer skälla ut mig när jag kommer tillbaka med bilen utan nycklar.

Körningen är desto mer odramatisk. Toyota Mirai glider fram längs vägen och är både tyst och komfortabel att köra. Den nya versionen har perfekt viktfördelning 50/50, och lägre tyngdpunkt. Mirai är en riktig glidare och bränslecellen morrar som en väl dämpad liten jetmotor när jag trampar hårt på gasen. Körningen känns kontrollerad även på isiga och spåriga Roslagsvägar, trots bakhjulsdrift. Kanske beror det på den låga tyngdpunkten.

Bilen drivs via en bränslecellsstack som förvandlar vätgas från bilens tankar till elektrisk ström genom att låta vätet reagera med luftens syre. Strömmen driver via ett batteri en elmotor. Stacken har blivit så mycket mer kompakt att den nu får plats under huven helt och hållet. Bilen har 182 hk och känns mer som en elbil att köra än en förbränningsmotorbil.

Toyota Mirai bygger på Lexusteknik och är riktigt komfortabel att köra – en riktig glidare. Foto: Toyota

Men så driver också den elektriska strömmen från bränslecellen en elmotor via ett batteri som laddas upp med ström. Färden är mycket tyst, endast ett diskret vinande hörs ibland när jag trampar gasen i botten. Toyota har effektiviserat drivpaketet så mycket att räckvidden är 30 procent längre, upp till 65 mil. Det är en siffra som slår de flesta elbilar.

Även vid lite längre körning på motorväg fungerar bilen utmärkt. Det känns att det är en ganska tung pjäs, och körkänslan är inte alls olik den i Lexus större sedaner. Fjädringen är i toppklass. De flesta förare kommer att nöja sig med fartresurserna, även om den inte hör till de snabbaste bilarna på marknaden. Gastankarna sitter under sätena, men det är inget man märker när man sitter komfortabelt tillbakalutad.

Jag stannar och chansar på att bilen går att köra utan nyckel om jag inte stänger av den. Trycker på H2O-knappen som sitter till vänster om ratten och kliver ut. Bilen kissar ut ett glas vatten från avgasröret som sitter mitt under chassit. Vattnet är kristallklart och lika rent som destillerat vatten. Och vattnet smakar gott, och turligt nog kan jag fortsätta testet utan nyckel. Skål för en utmärkt bil och en renare framtid!

Fem vätemackar i Sverige är lite glest. Toyota satsar nu på att hyra ut Mirai via en bilpool. Foto: Toyota

Toyota Mirai är helt enkelt en utmärkt bil, med nollutsläpp, ja till och med minusutsläpp, och teknik i yttersta världsklass som skulle skapa hållbara transporter utan att du bevhöver stanna och ladda ett batteri. Så vad är då problemet? Jo, det finns knappt någonstans att tanka vätgas än så länge. Fem vätgasmackar i hela Sverige. Så hoppet om att fler ska köpa den i Sverige är inte stort, trots att modellen tagit sjumilakliv framåt och erbjuder spjutspetsteknik med nollutsläpp. Toyotas lösning blir att starta en bilpool där vem som helst kan hyra bilen. Från 150 kr kommer du att kunna ta en tur i en Mirai, det känns verkligen prisvärt så länge du slipper åka långt till vätgasmacken ute vid Arlanda.

Till vänster om ratten sitter en vattenknapp. I övrigt känns förarmiljön ganska traditionell, om än med stora skärmar. Foto: Toyota

Enligt Toyota har bränslecellsteknik en stor framtid framför sig. Batterielektriska bilar passar bättre för kortare pendling och bränslecellsteknik för större och tyngre personbilar, tunga fordon samt kollektivtrafik. Framtiden får utvisa om de har rätt, kanske räcker inte metallerna till när en stor del av världens fordonspark ska elektrifieras.

Mysteriet med nyckeln då? Det visar sig att Toyotas tekniker lagt den på vindrutetorkaren. Och när jag slog på vindrutespolningen så for den rätt ut i den uppländska skogarna – till älgarna. De tycks älska Mirai.

Förra generationen av Toyota Mirai var direkt ful – den nya modellen är det snyggaste från Toyota på länge och väcker habegär. Foto: Toyota
Gott om plats i baksätet – även fast du sitter på vätetankar. Foto: Maths Nilsson

Fakta Toyota Mirai

Pris: Från 150 kr per körning, går ej att köpa i Sverige.
Mått: L 498 cm/B 188/H 148.
Tjänstevikt: Cirka 1 900 kg.
Drivlina: Elmotor på 182 hk. Max vridmoment 300 Nm. Bränslecellstack med 330 individuella celler. Max effekt 128 kW/174 hk.
Prestanda: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder.
Gastankar: Tre stycken trycktankar i kompositmaterial som rymmer ca 5,6 kg vätgas under 700 bars tryck.
Kraftöverföring. Bakhjulsdrift.

Tankarna är arrangerade i en ”T-form”, där den den längsta är placerad i längsled centralt under golvet. Två mindre tankar finns under baksätet och bagageutrymmet. Tillsammans rymmer de 5,6 kg vätgas, jämfört med 4,6 kg i tidigare Mirai med två tankar. Placeringen av tankarna bidrar till bilens låga tyngdpunkt och tvingar inte fram några kompromisser vad gäller lastkapaciteten.

Den nya arkitekturen med ger även att den helt nyutvecklade bränslecellen har kunnat flyttas från den tidigare positionen under golvet till utrymmet i bilens front (där motorn sitter i en traditionell bil), medan det nya, kompaktare högspänningsbatteriet och den elektriska motorn sitter ovanpå bakaxeln.

Bränslecellsstacken använder solid polymer, precis som i tidigare Mirai, men har gjorts mindre och har färre celler (330 istället för 370). Trots det sätter den nytt rekord för specifik effektdensitet med 5,4 kW/l. Den maximala effekten har ökat från 114 till 128 kW. Toyota har alltså lyckats minska volymen på stacken kraftigt, trots höjd effekt.  Prestandan i kall väderlek har förbättrats och kallstarter i -30 grader Celsius är möjliga.

I enheten ingår även en DC-DC-omvandlare (FDC) och modulära högspänningskomponenter., som bidrar till en storleksminskning på 21 procent jämfört med det tidigare systemet. Vikten har minskats med 2,9 kg till 25,5 kg. Avancerad teknik har bidragit till utrymmesbesparingen, där Toyota för första gången har använt nästa generations kiselkarbid för halvledarna i det som kallas ”intelligent power model transistors” (IPM). Detta möjliggör en ökning av effektuttaget parat med lägre förbrukning och användning av färre transistorer, vilket i sin tur leder till kompaktare format.

Samma tillvägagångssätt har använts för att spara vikt och utrymme i andra delar av bränslecellsstacken. Luftintaget är konstruerat för lägre tryckförluster och innehåller ljudabsorberande material så att bullret från insuget inte alls hörs i kupéutrymmet. Avgasröret är gjort av harts och konstruerat för att tillåta en stor mängd luft och vatten att transporteras bort. En ljuddämpare med större kapacitet bidrar till en tystare kupé. Det kompletta luftsystemet är 30 procent mindre än i tidigare Mirai och väger ungefär en tredjedel mindre (34,4 procent).

Nya Mirai är utrustad med ett litiumjon-batteri av högspänningstyp, istället för den utgående modellens nickelmetallhydrid-batteri. Trots mindre storlek kan det bära mer energi, ge högre uteffekt och överlägsna miljöprestanda. Det består av 84 celler och håller 310,8 volt jämfört med 244,8 samt 6,5 Ah jämfört med 4,0 Ah.
Vikten har minskats från 46,9 till 44,6 kg. Effekten har ökats från 25,5 kW x 10 sekunder till 31,5 x 10 sekunder.

Batteriets kompaktare format har gjort att det kunnat placeras bakom baksätet. En optimerad luftkylning har konstruerats, med diskreta luftintag på vardera sidan om baksätet.