Eldrivna kombibilar är än så länge en bristvara. Nya Nio ET5 Touring är mer eller mindre det enda alternativet för den som vill ha något lite lyxigare. Nio ET5 är en fin elbil fullspäckad med teknik där du kan byta batteri på några minuter. Det är synd att bilen är så dyr att få har möjlighet att köpa den. Carup har testat den nya kinesiska utmanaren.
Nio är en kinesisk uppstickare på elbilsmarknaden som redan lanserat flera nya modeller i Sverige. Märket har profilerat sig med att du kan byta batteri på speciella batteribytesstationer. Du kan själv välja om du vill köpa Nios bilar med batteri eller hyra batteriet.
Än så länge är Nio ingen vanlig syn på gatorna varken i Sverige och restean av Europa. Bilarna siktar på att vara premium och vill konkurrera med Tesla, Audi, BMW och Mercedes. Hittills har det registrerats ett par hundra bilar i Sverige. Måhända kan nya lyxiga kombin nya Nio ET5 Touring ändra på den saken? Modellen är mer eller mindre ensam elektrisk kombi på marknaden bortsett från budgetbilen MG5.
ET5 bygger på sedanmodellen av samma modell, som är en utmanare till Tesla Model 3. Kombin siktar in sig på premiumsegmentet av bilmarknaden, vilket måste ses som ambitiöst av ett nytt varumärke från Kina. Prismässigt ligger bilen en bra bit över Tesla Model 3, med tanke på att bilen kostar från 576 000 kronor plus en batterihyra på upp till 3000 kronor varje månad. Vi har testkört för att se om den kan slå sig in på den tuffa marknaden för elbilar.
Design
Nio ET5 Touring är en slank och smäcker elbil som nästan ser ut som en förkrympt Porsche Panamera med smala strålastare. Nio har lyckats hitta ett eget formspråk, även om den inte direkt sticker ut ur mängden. Den känns modern utan att vara alltför utflippad. Rent subjektivt känns kombimodellen nästan mer lyckad än sedanen, eller så har jag helt enkelt saknat en kombibil.
Interiör och förarmiljö
Nio har en minimalistisk interiör, men har ändå lyckats få till en ombonad och trevlig känsla med vardagsrumsfeeling i en helt egen stil. Bilen är väl ihopskruvad och känns påkostad. Framför föraren finns ett instrumentkluster och modellen jag testar har en headsupdisplay. Det mesta styrs från skärmen, gränssnittet kan verka lättskött, men helt intuitivt är det inte de första gångerna jag kör bilen. En banal men irriterande detalj är att blinkersspaken nästan alltid fjädrar tillbaka innan jag har hunnit svänga. Men totalt sett är bilens interiör och förarmiljö lättanvända och trivsamma.
Utrymmen
Nio ET5 mäter 479 centimeter och är en ganska rymlig kombibil. Så länge det inte sitter alltför långväga personer i framsätet finns det gott om plats där bak, men om hela skjutmånen utnyttjas blir benutrymmet i minsta laget. Men det är sällan det sitter så långa personer där fram, och baksätet fungerar fint även för vuxna även för längre resor. Bagageutrymmet är på 493 liter med uppfyllt säte och det räcker till bra för golfbaggar, barnvagnar och storhandling. Någon frunk finns tyvärr inte för att ha laddkablar och annat, så de får du ha där bak. Totalt sett är det en mycket praktisk bil för barnfamiljer och andra som behöver lite större utrymmen.
Teknik & Infotainment
Nio ET5 Touring har hög tekniknivå, bland annat med Lidar på taket. Det finns en mängd inställningsmöjligheter av körlägen och säkerhetssystem via skärmen, och det är svårt att greppa allt. Det finns även en ögonkamera som håller koll på dina ögonrörelser. Om du slarvar med körningen ropar AI-assistenten Nomi att du ska fokusera. Hon hälsar dig för övrigt även godmorgon när du stiger in i bilen på morgonen. Hon har en egen liten boll ovanpå instrumentpanelen. Körsystemen är väldigt avancerade, och jag lyckades inte förstå allt på en vecka. Jag råder den som köper bilen att läsa manualen noggrant.
Infotainmentsystemet har ett tydligt gränssnitt, men det är inte fullt lika lättskött och intuitivt som Teslas system som jag betraktar som marknadsledande. Vissa menyer är lite röriga, men några stora problem är det inte. Nio ET5 är verkligen en teknikspäckad bil, men den kräver en del av användarna.
Köregenskaper
Nio ET5 Touring är väldigt lättkörd och snäll mot föraren. Till en början är jag ovan vid styrningen som är väldigt lätt och inte bjuder på så mycket motstånd och styrkänsla. Den kräver också ganska stora rattutslag för att bilen ska byta kurs. Det gör för all del att Nio är väldigt stabil, men samtidigt lite oinspirerande att köra. Men efter lite tillvänjning trivs jag med att köra Nio ET5. Trots blixtsnabb acceleration är det inte något för den som vill ha en sportig bil. Men på långresa på motorvägen är det vilsamt och skönt att styrkänslan inte är knivskarp. Fyrhjulsdriften verkar fungera väldigt bra när det blir lite halare.
Komfort
Ljudnivån är behagligt låg i ET5 Touring. Du sitter skönt i framsätena och bilen är ganska behagligt fjädrad. Komfort är prioriterat än körglädje hos ET5, och bilen är en behaglig kamrat både på kortare och längre körningar. Som alla elbilar är den dock relativt tung och är vägen riktigt dålig märks det i bilen.
Fartresurser
Med 490 hästkrafter gör bilen 0-100 km/h på endast fyra sekunder, så det finns fartresurser så att det räcker och blir över. Egentligen är det onödigt snabbt för biltypen, och bilen körs med fördel i komfortläget i stället för sportläget till vardags. Men vid omkörningar kan det vara bra att ha 490 hästkrafter till hands.
Räckvidd
Bilen jag testar har det störta batteriet på 100 kWh, det ska ge bilen en räckvidd på 56 mil. I svensk vintertrafik får du räkna med lite mindre än så. Det finns också ett batteri på 75 kWh som ger bilen en räckvidd på 43,5 mil, vilket känns aningen för lite. Energieffektivitet är inte vara bilens bästa gren, för med ett så stort batteri som 100 kWh borde den komma längre. Men med det sagt så är räckvidden fullt tillräcklig även för långresor, i alla fall med det största batteriet. Den som inte har tid att vänta på att bilen laddas kan dessutom byta batteriet på bara några minuter på Nios batteribytesstationer.
Ekonomi
Grundpriset för Nio ET5 Touring är 576 000 kronor, och så säljs bilen utan batteri. Det går också att köpa bilen med batteri för 706 000 kr med det mindre 75 kWh-batteriet eller 816 000 kr för 100 kWh-batteriet. Den som vill hyra batteriet får betala 1799 kronor för det lilla batteriet och 2999 kronor för det stora. Andrahandsvärdet är ganska osäkert för ett så nytt märke som Nio. Det kan också bli svårt att få en begagnatköpare att ta över en bil med batterihyra. Ägandet av Nio ET5 Touring riskerar att bil en dyr historia med värdeminskning och batterihyra inräknat.
Helhet
Nio ET5 Touring är en riktigt trevlig och välbyggd bil och ganska ensam på marknaden som eldriven kombi. Det borde vara upplagt för succé. Men tyvärr sätter det höga priset käppar i hjulen för bilen. Relativt få köpare lär vara beredda att betala mer för Nio än för en Tesla eller Audi. Den riskerar att bli en nischbil för teknikintresserade, vilket är synd på en så trevlig bil. Med ett mer konkurrenskraftigt pris hade Nio ET5 Touring kunnat bli en succé.
Fakta Nio ET5 Touring
Pris: från 576 000 kronor (utan batteri), 706 000 kr (med 75 kWh-batteri), 816 000 kr (med 100 kWh-batteri) Batterihyra för 100 kWh: 2999 kronor per månad.
Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel. Fyrhjulsdriven
Motor: 490 hästkrafter från dubbla elmotorer. Max vridmoment: 700 Nm
Acceleration 0-100 km/h på 4,0 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Snabbladdningskapacitet: 140 kW
Räckvidd på el: 56 mil enligt WLTP med 100 kWh-batteri.
Bagageutrymme: 450 liter, 1 300 liter med fällda säten
Längd: 4 790 mm
Bredd: 1 960 mm
Höjd: 1 499 mm
Vikt: 2 190 kg
Max släpvagnsvikt: 1 400 kg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter