Test Hyundai Tucson – så bra är nya suv:en med ljuseffekter

Hyundai överträffar sig själva när de rullar ut nya suven Tucson.
Modellen har blivit en riktig nackvridare med ljustrolleri i grillen.
Volvo och Toyota får se upp – Tucson imponerar med fin komfort och spänstiga köregenskaper.

De senaste åren har Hyundai tappat på den svenska bilmarknaden, men under 2020 vände det uppåt med besked. Märket blev en av årets största vinnare. Sverige är ett av få länder där Kia är större än Hyundai.

Nu släpper Hyundai en ny modell som ska ta märket tillbaka på allvar i Sverige. Nya Tucson är märkets viktigaste nyhet på länge och det handlar en suv i mellanklassen. Prislappen börjar på konkurrenskraftiga 269 900 kronor för minsta mildhybriden med 150 hästkrafter och framhjulsdrift.

Tekniken med LED-lampor i grillen är helt ny. Foto: Hyundai

Redan när jag närmar mig bilen i Hyundais testgarage tittar jag till lite extra. Tucson har en helt ny ljusteknik i grillen som gör att modellen inte liknar någon annan bil framifrån, den ser ut att sakna vanliga strålkastare. Ett klart lyft mot tidigare slätstrukna modeller från Hyundai och bilen sticker ut från mängden.

De innovativa LED-lamporna i fronten sitter integrerade i grillen på Hyundai Tucson och syns inte när de är släckta, rena ljustrolleriet. Hyundai visade konceptbilen Vision T förra året, men ingen kunde då drömma om att de dolda LED-lamporna skulle gå i serieproduktion.

Ett getingbo

Det mellanstora suvsegmentet är ett riktigt getingbo och Hyundai Tucson får stenhård konkurrens av storsäljare som Volvo XC40, Toyota RAV4, Peugeot 3008, Skoda Karoq och Volkswagen Tiguan är några av rivalerna till Tucson. Men testet visar att nya Tucson står sig bra i konkurrensen och måste räknas som ett av de starkaste korten i klassen.

Väghållningen är en av bilens starka sidor. Foto: Hyundai

Väghållningen övertygar på den fyrhjulsdrivna versionen och bilen går oväntat tyst även i höga hastigheter. Jag provkör elhybriden och den håller sig i elektriskt läge i tätortstrafik längre än många andra elhybrider (som inte går att ladda). Bilen är såpass tyst att jag flera gånger tittar på varvräknaren för att se om bensinmotorn gått igång.

Lite stötig i stan

Även i lite högre farter går Tucson mjukt och komfortabelt. I lägre hastigheter i tätorter med olika gupp och farthinder kan bilen kännas lite stötig. Men som helhet känns Tucson övertygande och ligger i klassens toppskikt.

Vi provkör den motorstarkaste elhybriden med 230 hästkrafter och en 1,6-liters Smartstreammotor på 180 hästkrafter i kombination med en 60 hästkrafters elmotor. Tucson har världens första produktionsmotor som använder CVVD-teknik (Continuously Variable Valve Duration). Motorn kan justera hur länge insugsventilerna ska vara öppna oavsett varvtal. Fördelen sägs vara lägre förbrukning och bättre motorkaraktär. Den lilla fyran beter sig trevligt och 230 hk räcker fint för bilen, och det går tveklöst att klara sig med de svagare motoralternativen.

Interiören fungerar bra, men gränssnittet i infotainmentsystemet är inte i framkant. Foto: Hyundai

I början av nästa år kommer en laddhybrid med 265 hästkrafter och en räckvidd på cirka 50 kilometer på ren eldrift. Den finns inte tillgänglig att testa ännu, men sannolikt ligger köregenskaper nära den motorstarkaste elhybriden. Laddhybriden lär bli storsäljaren.ANNONS

En dags bekantskap med nya Hyundai Tucson avslöjar få svaghater, men visst känns interiören en aning plastigare än vissa europeiska premiumkonkurrenter. Förarmiljön fungerar bra, men gränssnittet i pekskärmen känns lite föråldrat, men bra med snabbval under skärmen.

Tryckknapparna för automatlådan känns aningen besvärliga när man är stressad, det är lätt att blanda ihop framåt och bakåt. Men troligen är det en vanesak.

Sköna stolar i nya Tucson.
Foto Hyundai

Som familjebil räcker Tucson till bra, den är större än en storsäljande Volvo XC40, men mindre än XC60. Bagageutrymmet är väl tilltaget 616 liter och 1795 liter om du fäller sätena. Under provkörningen sitter jag bra i stolarna, även om skinnklädseln känns plastig. Det är något Tucson delar med många andra bilmodeller i dag.

Ett starkt suvkort

Totalt sett har Hyundai överträffat sig själva och nya Tucson är en väldigt positiv överraskningar. Det är en snygg suv med fin komfort och goda köregenskaper utan att vara överdrivet dyr. Modellen lär hjälpa Hyundai att ta nya marknadsandelar under 2021.

Fakta: Hyundai Tucson 2021

Priser: 150 hk mildhybrid 2WD, manuell: 269 900 kr. 180 hk mildhybrid 4 WD, automat: 324 900 kr. 230 hk elhybrid 2WD, automat: 329 900 kr. 230 hk elhybrid 4WD, automat: 384 900 kr.
Drivlina: Bensin, 1,6 liter, 180 hk, elmotor på 60 hk max vridmoment 350 Nm.
Batteri elhybrid: 1,49 kilowattimmar.
Förbrukning: 0,59 liter/mil (landsväg, WLTP).Acceleration 0-100 km/tim: 8,0 sekunder.
Toppfart: 193 km/tim.
Längd/bredd/höjd: 450/187/165 cm
Tjänstevikt: 1 700 kg.