Hur klarar elbilar extremt låga temperaturer? Norska elbilsföreningen frös ner fem elbilar till minus 42 grader. Det här hände med bilarna.
Nyligen genomförde norska NAF och Motor världens största räckviddstest av elbilar i vinterförhållanden. Vissa av elbilarna tappade över 30 procent av sin räckvidd, medan Tesla Model S slog rekord i testet och kom 53 mil. Då kördes bilarna mestadels i 5-10 minusgrader.
Men hur fungerar elbilarna när det blir ännu kallare? Norska elbilsföreningen valde ut fem elbilar ur testet för att göra det tuffaste köldtestet som gjorts utanför biltillverkarna. I en gigantisk frysbox frös ner fem elbilar till som kallast -42 grader. Det är en temperatur som även bilar med förbränningsmotorer har svårt att starta i.
Bilarna som testades var BMW iX, Kia Niro EV, MG4, Nissan Ariya och Renault Megane E-Tech. Bilarna fick tillbringa 12-14 timmar i extrem kyla. Fast 4-5 timmar i -25, sedan 4-5 timmar i -30 och till sist 4-5 timmar i -35. Bilarnas högvoltsbatterier var laddade till 80 procent innan de kördes in i de stora frysrummen.
Tre av de fem bilarna misslyckades i testet. Den nya elbilen MG4 får inte ens kontakt med nyckeln i kylan och den är omöjlig att väcka, bilen får bogseras ur frysboxen. Nissan Ariya är aningen bättre och bilen kan väckas, men efter att värmen varit på i fyra minuter dör bilen. Kia Niro EV går också igång, men efter 11 minuter med värme dör bilen.
Desto bättre går det för Renault Megane E-tech, den går i gång och efter 10 minuter är bilen isfri. Även lyxbilen BMW iX går igång och iskylan och lyckas frosta av rutorna och köra ur frysboxen för egen maskin.
Testarna avslöjar att det är bilarnas 12-voltsbatterier som är en svagare punkt än högvoltsbatterierna. BMW och Renault har inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet och klarar därför extremkylan bättre. MG har en spärr som gör att bilen inte kan starta i temperaturer under -40, men högvoltsbatteriet hade endast 3,15 volt efter en natt i kylan. Hos Kia och Nissan tycks 12-voltsbatterierna dra ur för snabbt när bilens värme sätts igång i 42 minusgrader.
Även förbränningsmotorbilar hade haft stora problem i minus 42 grader. Testet visar att det är 12-voltsbatteriet som är en svagare punkt än högvoltsbatteriet. Den som vill försöka starta en elbil i så låga temperaturer bör vara försiktig med till exempel sätes- och rattvärmen som snabbt drar ur 12-voltsbatteriet. Det hade varit intressant att se ett par bensin- och dieselbilar som referens i testet. Elbilarnas räckvidd vid den extremt låga temperaturen testades inte.
Test räckvidd elbilar – så klarar sig 29 bilar på vintern
Spänning i 12 voltsbatteri | Före test | Efter kylning |
Kia Niro EV | 12,72 | 11,72 |
BMW iX1 | 12,84 | 14,80 |
MG4 | 13,72 | 3,15 |
Nissan Ariya | 14,47 | 11,42 |
Renault Megane E-Tech | 14,98 | 15,12 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter