Renault Clio blev Europas mest sålda bil under maj 2020.
Men i Sverige är bilen inte ens på 20-i-topp.
CarUp.se testar vad nya Clio går för på svenska landsvägar.
Under flera månader i år har Renault Clio lyckats peta ner den eviga ettan Volkswagen Golf från försäljningstronen. Renault har skapat en riktig storsäljare i nya Clio som är mäkta populär bland de europeiska bilköparna. I synnerhet i hemlandet Frankrike. Clio får det tufft att utmana Golf om förstaplatsen under hela året, men Renault har skapat en succémodell med nya Clio.
I Sverige har modellen har modellen det svårare att hävda sig. I maj kom Europaettan på plats 24 på säljtoppen. Av tradition väljer vi svenskar större bilar och många ser Renault Clio som en typisk andrabil eller stadsbil. De mindre bilarna används för kortare transporter till och från affären eller till att hämta och lämna barnen på skolor och förskolor.
I Europa är Clion oftast familjens första och enda bil och löser alla transportbehov i hushållet. Vi svenskar använder oftast våra suv:ar till att åka ensamma till jobbet och frakta luft. Kanske borde vi tänka om och välja mindre bilar? För små bilar som Renault Clio blir allt mer kompetenta och klarar det mesta i dag. Med ett förstärkt bonus-malus-system från nyår kan en ny skattechock föra med sig att vi måste välja mindre modeller.
Testet av den nya generationen av Renult Clio är en riktigt trevlig bekantskap och fungerar till mycket mer än att bara vara andrabil för korta transporter. Det är ingen slump att Clio utmanar Golf nere i Europa.
För det som var en trång småbil för några år sedan är i dag en lika rymlig och användbar bil som en Golf var tidigare. Medan Golf närmat sig de större bilarna. Renault Clio känns större än vad den är och löser de flesta behov. För de flesta bilköpare är det egentligen en onödig lyx med en stor suv för att mesta delen av tiden frakta luft.
Visst blir det lite trängre i baksätet när man är van vid en stor suv. Men egentligen går det bra och vi är i dag extremt bortskämda med utrymmen i våra stora bilar. När det gäller komforten fungerar fungerar Clio mycket bra även för långfärder om passagerarna bak inte är alltför lång.
Den är väl ljudisolerad och känns rent subjektivt gå tystare än många större bilmodeller. En gammaldags småbil var surrig på långfärd på motorväg, men med Clio är det inga problem att klara långa dagsetapper i motorvägsfart. Dock ska sägas att testbilen hade den större och starkare motorn.
Kurviga svenska landsvägar är ett element bilen trivs ännu bättre i. Clio ligger som ett strykjärn och har lite samma känsla som en 90-tals GTI-bil, och inbjuder till en del buskörning med den pigga 130-hästarsmotorn vi testar. Toppfarten på 200 km/h är 20 km/h högre än de snabbaste Volvobilarna och 0-100 km/h på nio sekunder räcker bra i alla lägen.
När vi testade Renault Captur gnällde vi över DSG-lådan som var abrupt i sitt ingrepp och gav en ketchupeffekt från stillastående. Clio lider lite av samma sjuka, då mekaniken är i stort sett identisk med Captur. Men det känns som Renault har lyckats slipa till programvaran här. Clio är inte perfekt, och lådan känns lite slirig, men det är mycket bättre än i Captur. När du är van med bilen är det inget problem att dosera kraften för att få mjuka men snabba accelerationer.
Summa summarum går det faktiskt bra att klara en tvåbarnsfamiljs transportbehov med en Renault Clio. 100 000-tals familjer i Europa kan ju liksom inte ha fel. Men vi i Sverige är i dag bortskämda med att köra stora bilar, så med svensk måttstock passar den allra bäst för de som inte använder baksätet så ofta, eller inte storhandlar alltför många matkassar.
Bilmodellen har utan tvekan fått ett lyft med generationsskiftet och det är rättvist att vara en av Europas mest sålda bilmodeller. Renault Clio är utan tvekan ett av de trevligaste bilköpen i den mindre storleksklassen.
Fakta Renault Clio TCe 130 GPF
Pris: Från 177.900 (100 hk) 218 900 k (130 hk)
1.3 TCe GPF-motorn gör sin debut på Nya Clio och finns sedan tidigare på Captur, Mégane och Scénic.
Effekt: 130 hk och 240 Nm
Växellåda 7-växlad EDC-växellåda med dubbla kopplingar.
Prestanda: 0-100 km/h på 9 sekunder, toppfart 200 km/h.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter