Hur långt kommer egentligen en elbil i motorvägsfart? Betydligt kortare än den angivna räckvidden, visar ett nytt test som gjorts på Autobahn. Endast fem elbilsmodeller kom över 40 mil i det tyska testet.
Många hoppas kunna dra iväg på långkörning och komma hela vägen till släkten i Norrland eller till fjällstugan på en laddning. Men riktigt så fungerar det inte med en elbil. Den angivna räckvidden förslår sällan särskilt långt vid motorvägskörning. Den så kallade WLTP-siffran tas fram i en körcykel med blandad körning.
Tyska tidningen Autobild har autobahntestat 42 elbilar för att se hur långt de egentligen kommer vid långkörning i 130 km/h på autobahn. Den bästa bilen Mercedes EQS 450+ har en angiven räckvidd på 743 km, men på motorvägen kom bilen inte längre än 482 km, en skillnad på 35 procent mot WLTP-räckvidden.
Den som väljer den tvåhjulsdrivna Audi Q4 e-tron får räkna med att ladda lite oftare, bilen har en uppgiven räckvidd på 528 km, men kom bara 326 km i testet. Farten som testet gjordes i, 130 km/h, är visserligen över högsta tillåtna hastighet i Sverige, men samtidigt är tysk asfalt något mer lättrullad än vår grövre svenska asfalt.
Sedan är det inte säkert att några mils räckvidd gör så stor skillnad i praktiken, du kommer ändå behöva stanna och ladda på samma ställe som någon som köpt en dyrare bil med längre räckvidd.
Så långt kommer elbilarna i 130 km/h på motorväg
Modell | Räckvidd i 130 km/h |
---|---|
Mercedes EQS 450+ | 482 km |
BMW iX xDrive 50 | 434 km |
BMW iX M60 xDrive | 430 km |
Genesis Electrified G80 | 427 km |
Mercedes EQE 350+ | 423 km |
BMW i7 | 388 km |
Skoda Enyaq iV RS | 380 km |
Nissan Ariya 2WD 178 kW | 378 km |
Polestar 2 SM LR | 374 km |
Audi RS e-tron GT | 367 km |
Tesla Model 3 SR | 363 km |
Nio ET7 (100 kWh) | 345 km |
Tesla Model Y LR | 361 km |
VW ID.5 Pro Performance | 340 km |
Hyundai Kona Electric | 336 km |
Ford Mustang Mach-E GT | 337 km |
Porsche Taycan Turbo S | 336 km |
VW ID.4 GTX | 332 km |
Genesis GV60 | 330 km |
VW ID.4 Pro | 328 km |
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | 328 km |
Kia Niro EV | 326 km |
Audi Q4 e-tron 40 | 326 km |
Skoda Enyaq iV80 | 318 km |
Kia EV6 | 305 km |
VW ID.Buzz Pro | 301 km |
BMW i4 M50 | 299 km |
Renault Zoe E-Tech | 292 km |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 290 km |
Kia e-Soul | 280 km |
Mercedes EQV | 273 km |
MG ZS EV | 272 km |
Renault Megane E-Tech EV60 | 268 km |
Aiways U5 | 266 km |
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) | 261 km |
Polestar 2 DM LR | 258 km |
Opel Zafira | 250 km |
Subaru Solterra | 244 km |
Volvo XC-40 Recharge | 227 km |
Cupra Born 170 kW | 226 km |
Mercedes EQA 250 | 222 km |
Toyota bZ4X | 217 km |
VW ID.3 Pro 150 kW | 216 km |
SsangYong Korando e-motion | 203 km |
Mercedes EQB 350 | 200 km |
MG 5 | 178 km |
Opel Combo e-Life | 171 km |
Peugeot e Rifter | 164 km |
Honda e | 153 km |
Mazda MX-30 | 140 km |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter