Historiskt ras för Tesla på tjänstebilsmarknanden. Efter en enorm ökning kollapsar försäljningen till företagsköpare.
– Jag har jobbat med det här i 25 år och har aldrig varit med om en liknande upp- och tillbakagång, säger Mats Silfver, Sverigechef på Autolease till Dagens Industri.
Under 2024 var Tesla en av de populäraste tjänstebilarna i Sverige. Var och varannan mellanchef köpte en Tesla Model Y. Mitt i år har elbils-märket kollapsat totalt. Från att ha registrerat 10 514 elbilar till företag faller årets siffra till 3681 bilar, enligt Mobility Swedens statistik till och med november. Tappet på 65 procent är dock någon procent lägre än tappet på privatmarknaden.
Trots att storsäljaren Model Y förbättrats kraftigt under året har Teslas försäljning till företagskunder klappat ihop. Experten har aldrig sett maken.
– Jag har jobbat med det här i 25 år och har aldrig varit med om en liknande upp- och tillbakagång. Model Y har blivit mycket bättre med uppdateringarna, men jag tror att förare som kört den vill testa något annat. Nu har ju konkurrenterna hunnit i kapp och det finns många bra alternativ på marknaden, säger Mats Silfver till Dagens Industri.

Han förutspår att Tesla aldrig kommer tillbaka till samma höga nivå som tidigare. Inte ens nya billigare Model Y Standard för 499 900 inte kommer att hjälpa. Tjänstebilskunderna vill istället prova nya fräscha modeller när de byter bil. När Tesla backat har istället laddhybrider gått framåt. Andelen har ökat från 20 till 35 procent i år. En av vinnarna är Volvo XC60, som dock inte kan sägas vara en ny fräsch modell.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















