Tesla är världens högst värderade biltillverkare med ett börsvärde på 700 miljarder dollar. Men hur gick det till när Elon Musk byggde upp Tesla till den ledande elbilstillverkaren? Här är Teslas historia – hur uppstickaren blev en gigant i bilvärlden.
Från allra första början grundades Tesla 2003 av ingenjörerna Martin Eberhard och Marc Tarpenning i San Carlos, Kalifornien. Planen var att börja tillverka revolutionerande elbilar.
Namnet Tesla
Passande nog fick företaget sitt namn efter uppfinnaren Nikola Tesla som på 1800-talet bland annat upptäckte egenskaperna hos roterande elektromagnetiska fält. Hans upptäckter ledde till grund för växelström, som än i dag används i elmotorer. Många ingenjörer beundrar i dag Nikola Tesla för hans historiska upptäckter som förändrade elektrotekniken.
Elon Musk inte grundare
Vid starten av Tesla var Eberhard vd och Tarpenning var finanschef. De hade planer på att lansera en elbil, men det hände inte så mycket – fram tills att Elon Musk anslöt sig till företaget 2004. Elon Musk satsade 30 miljoner dollar och blev styrelseordförande. År 2006 visades den första prototypen, Tesla Roadster. Bilen började tillverkas år 2008.
Tesla Roadster
Tesla Roadster var långt ifrån dagens Teslor, men bilen hade flera banbrytande egenskaper. Framförallt var räckvidden betydligt bättre än i gamla tiders elbilar. Roadster kom nästan 40 mil på en laddning. Dessutom var accelerationen lika bra som i andra sportbilar. Att bilen kunde laddas i ett vägguttag var också nyskapande.
När bilen lanserades kostade den över 100 000 dollar, och det blev ingen större succé. Kunderna gillade inte heller att det tog mer än ett dygn att ladda bilen. Samtidigt som Roadster lanserades uppstod det interna bråk inom Tesla. Martin Eberhard avgick som vd 2007 och efterträddes först av Michael Marks och sedan av Zeev Drori.
Strax innan lanseringen av Roadster lämnade grundarna Eberhard och Tarpenning Tesla efter viss turbulens. Strax därefter tog Elon Musk över och sparkade snabbt var fjärde anställd.
Mercedes räddade Tesla
Ett år senare stämde Eberhard och Tarpenning Elon Musk för förtal. De påstod att de oskyldigt beskyllts för att ha försenat Roadster och orsakat ekonomiska problem. Trots lanseringen av Roadster hade Tesla enorma ekonomiska problem. De hade så lite pengar i kassan att de knappt kunde tillverka bilarna de hade sålt. Då kom Daimler som en räddande ängel och fick köpa 10 procent av Tesla för 50 miljoner dollar. I dag skulle aktierna ha varit värda 70 miljarder dollar om Daimler haft dem kvar. I augusti 2009 flyttade Tesla till sitt nuvarande huvudkontor i Palo Alto.
Tesla börsnotering
Under 2010 löste sig finansieringsproblemen för Tesla då företaget börsnoterades. Bolaget tog in 226 miljoner dollar när aktien introducerades för 17 dollar på Nasdaqbörsen. Ett år senare visade företaget upp prototypen för Model S, elbilen som skulle komma att förändra världen. Tesla meddelade att Model S skulle kosta 76 000 dollar i USA.
Model S lansering
Tesla Model S introducerades på marknaden 2012 och fick genast ett mycket gott mottagande. Den lyxiga sedanen fick utmärkelser och positiva recensioner från flera bil- och miljötidningar och förändrade världens syn på vad en elbil var. Model S hade en räckvidd på nästan 50 mil när den lanserades.
Samma år som Model S började levereras till kunderna började Tesla öppna egna laddstationer, så kallade Superchargers. De första sex låg i Kalifornien och i dagens läge finns det långt över 1000 stationer i hela världen. Från början var det helt gratis att ladda för den som hade köpt en Tesla.
Under 2013 meddelade Tesla att de skulle bygga en Gigafactory i Nevada. I dag tillverkas en stor del av batterierna till Teslabilarna i Gigafactory Nevada.
Model 3 lansering
2016 blev ett mycket viktigt år för Tesla. I början av året visade företaget upp Tesla Model 3 som skulle vara den första massmarknadsmodellen överkomlig för vanligt folk. En entusiastisk Elon Musk meddelade att Tesla skulle bygga 200 000 bilar redan andra halvåret 2017. Det blev bara en fjärdedel så många, och Elon Musk kallade tiden för ett ”produktionshelvete”.
2018 blev ett jobbigt år för Tesla. I början av året producerades bara en bråkdel av de Model 3-bilar som det var planerat för och det tog tid att få fart på produktionen. Det blev ännu mer problem i augusti när Elon Musk twittrade ut att Tesla planerade att bli privata för en kurs på 420 dollar. Börskursen rusade och finansinspektionen startade en utredning mot Elon Musk. Tesla fick betala böter på 20 miljoner dollar. Elon Musk tvingades avgå från posten som styrelseordförande, men satt kvar som vd.
Model Y och Cybertruck lansering
Det följande året blev bättre för Tesla. Företaget visade upp SUV:en Tesla Model Y som fick ett gott mottagande på marknaden. I slutet av året visades Cybertruck som gjorde sensation. Elon Musk lyckades krossa en okrossbar ruta under presentationen, men det ökade bara publiciteten runt bilen. Den viktigaste händelsen för svenskt vidkommande var marknadsintroduktionen av Model 3 i mars.
Tesla aktien
Precis som alla andra biltillverkare blev pandemiåret 2020 utmanande för Tesla, men företaget lyckades gå stärkta ur krisen. På börsen slog Tesla rekord efter rekord och blev världens högst värderade biltillverkare. Idag ligger börsvärdet på omkring 700 miljarder dollar, men som mest har det varit över 1000 miljarder dollar.
Gigafactory Berlin
Under 2021 fortsatte tillväxten och företaget slog nya leveransrekord när Model Y började få upp farten. Mycket möda gick åt för att färdigställa Gigafactory Berlin, som blev rejält försenad av den tyska byråkratin. På den svenska marknaden introducerades Tesla Model Y i augusti 2021. Knappt ett år senare introduceras Model Y Performance som tillverkas i Berlin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter