Teslas batterigrupp har efter fyra års arbete till slut lyckats få sitt nya superbatteri klart. Företaget har nu hittat ett sätt att tillverka 4680-cellernas med en torrkatod. Lösningen gör produktionen av batteriet mycket billigare.
Tesla presenterade ett nytt batteri med 4680-celler för fyra år sedan. Företaget menade att fördelarna med cellerna var enorma om man skulle lyckas få en torr beläggning av elektroderna. Men Tesla hade svårt att hitta en lösning och i stället tillverkades elektroderna i en våtprocess som kräver stora ugnar som kostar mycket och är energikrävande. Förseningarna gjorde att Elon Musk gav sin batterigrupp ett ultimatum. De skulle hitta en lösning innan början av 2025. Något de nu verkar ha gjort.
Tesla har installerat sina 4680-celler i Cybertrucks elbatteri. Men då användes en hybridversion där anoden var tillverkad genom en torrbeläggningsprocess medan katoden inte var det. Tillverkningen av torrkatoder är den svåraste delen och även det som kostar allra mest för tillverkaren. Men nu har Tesla lyckats med att ta fram en alldeles egen torrkatod.
Dessutom meddelade Cole Otto som är Teslas tillverkningsingenjör för utvecklingen av 4680-celler att de i slutet av juli börjat testa sina nya torrkatoder i bilar. Efter att Tesla lyckats ta fram en lösning kommer de kunna spara massor av pengar, men det är inte säkert att torrelektroderna i 4680-cellerna prestera bättre än våtprocessade versionen eller att de kommer vara felfria till en början. Förmodligen kommer dessa nya celler ha en del barnsjukdomar till att börja med.
Enligt Autoevolution är Tesla redo att börja volymproducera de nya 4680-cellerna i slutet av året. Men företaget möter en stor konkurrens från batteritillverkarna Panasonic och LG som bägge tillkännagav att de också kommer volymproducera sina 4680-celler i slutet av året där deras elektroder tagits fram genom en våtbeläggning.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.