Oväntade draget i nya Teslan. Glastaket är kvar – men har täckts över med ett innertak så att man inte kan se himlen.
– MÅNGA ville ha ett slutet innertak, alltid i ett försök att lyssna (och samtidigt minska vägbuller), skriver Teslas chefsingenjör Lars Moravy på X.
I veckan avtäckte Tesla sin nya billigare elbil Model Y Standard. I Sverige kostar den 499 900 kronor. För att få ner priset har Tesla tagit bort en del lyxdetaljer som de dyrare elbilarna har. Köparna får bland annat klara sig utan konstgjord läderklädsel, skärm i baksätet – och glastaket som gör att du ser himlen inifrån bilen.
Men nu visar det sig att bilen faktiskt har kvar glastaket – men det har täckts över med ett innertak i tyg. Draget har förvånat de som redan sett bilen i USA. De undrar vad det är för idé att täcka över glastaket när det finns kvar. Det borde bli dyrare att tillverka istället för billigare. Kanske var det enklare för Tesla att behålla det, istället för att utveckla ett helt nytt tak i metall eller komposit och göra nya krocktester och införa nya procedurer i tillverkningen.
Teslas chefsingenjör Lars Moravy kommer med en förklaring om varför de valt att behålla glastaket, men täckt det med tyg.
– Allt glas är INTE skapat lika. Kom ihåg att Model Y Premium-glaset är laminerat med silverfärgade IR-reflekterande beläggningar för att göra det superbekvämt och motstå solbelastning… Standard-modellen har inte det… plus att MÅNGA ville ha ett slutet innertak, alltid i ett försök att lyssna (och samtidigt minska vägbuller), skriver ingenjören på X.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter