”Tesladödaren” Lucid: ”Så kan vi växa till 400 000 bilar”

Teslas konkurrent Lucid Motors uppges vara på väg in på börsen.
Bolaget kan kuppa sig in på börsen via en så kallad SPAC-affär.
– Vi har stora ambitioner, men vi börjar med fokus. Vår amerikanska produktionsanläggning, AMP-1, kan leverera upp till 30 000 bilar per år, säger Lucids Vice President of Hardware Engineering Eric Bach till CarUp.se.

För några år sedan var Lucid Motors illa ute, men räddades av Saudiarbiska oljefonden, som nu är bolagets största ägare. Saudiarabien gick in med 10 miljarder i elbilsstartupen, som fick rejäl fart på produktutvecklingen.

Nu är Lucids första bil på väg ut på marknaden, och enligt uppgifter i Los Angeles Times är en börsnotering nära förestående. Noteringen ska ske genom ett så kallad SPAC-affär. Det innebär att ett noterat bolag utan verksamhet förvärvar Lucid, som på så sätt tar bakvägen in på börsen.

Inredningen i Lucid Air blir lika luftig som namnet antyder.

Enligt LA Times källor kommer affären att ge Lucid ytterligare ett kapitaltillskott och många av de anställda på Lucid skulle göra ett mångmiljonklipp. Värderingen av elbilsbolag är i dag astronomisk.

SPAC-metoden in på börsen har tidigare använts av de elbilsbolagen Nikola, Fisker och Lordstown. Lucid skulle spara flera månader jämfört med ett traditionellt listningsförfarande.

Stigit 123 procent på ryktena

Enligt ryktena är det SPAC Churchill Capital Corp IV som kommer att förvärva Lucid. Företagets aktier har stigit med 123 procent enbart på ryktena. Både Churchill Capital och Lucid Motors har avstått från att kommentera ryktena.

Lucid har stora planer för de närmaste åren och bolaget leds av Peter Rawlinson som var en av de ledande utvecklarna bakom Tesla Model S, innan han lämnade bolaget för att starta Lucid. Lucid har rekryterat flera andra nyckelpersoner från Tesla, och sägs vara ett rött skynke för Elon Musk.

Vice President of Hardware Engineering Eric Bach har ett förflutet på Tesla. Han berättar för Dagens PS om de storslagna planerna. Foto: Lucid

– Vi har stora ambitioner, men vi börjar med fokus. För närvarande har vår amerikanska produktionsanläggning, AMP-1, kapacitet att leverera upp till 30 000 enheter per år och i sin slutliga form kommer tillverkningskapaciteten att vara upp till 400 000 årligen. Vi räknar med att använda anläggningen för Lucid Air, Project Gravity och andra oanmälda fordon. Utöver mobilitet har vi också planer för energilagringssystem i industriell skala. Vårt mål är verkligen att leverera lösningar som kommer att förbättra planetens tillstånd, säger Lucids Vice President of Hardware Engineering Eric Bach. Bach har ett förflutet hos både Volkswagen och Tesla och var delaktig i utvecklingen av Tesla Model S, X och 3.

Lucid Air får en räckvidd på över 80 mil och gör 0-100 km/h under tre sekunder. Foto: Lucid

Den första bilen, Lucid Air, kommer enligt Eric Bach till Sverige i början av nästa år och Sverige räknas som en av de viktigaste marknaderna. Lucid Air är en lyxig historia som kommer att kosta över en miljon kronor. Räckvidden blir upp till 83 mil och bilen ska göra 0-100 km/h under tre sekunder.

– Vi kommer definitivt utveckla billigare modeller. Det kommer att dröja lite innan vi kan uppnå skalfördelar för att nå ett massmarknadspris, men det är absolut vårt mål att göra det.

Enligt uppgifter ska Lucid bygga en fabrik i Saudiarabien, huvudägarnas hemvist. Saudiarabien har de senaste åren investerat aggressivt i tillgångar som kan ta vid när efterfrågan på olja sjunker. Elbilsfabriken sägs bli placerad utanför Jeddah.

Kan du kommentera informationen om att Lucid kommer att bygga en fabrik i Saudiarabien?
– Lucid Motors är engagerad i närvaro i Mellanöstern, och i synnerhet i Saudiarabien, och vi arbetar nära våra partner vid Public Investment Fund (PIF) för att påskynda global tillgänglighet av Lucids exklusiva elfordon och hållbarhetsteknik. Vårt fokus fortsätter att vara att föra Lucid Air till produktionen våren i år.