Här är undersökningen som är mardrömsläsning för traditionella bilmärken. Inget annat bilmärke erövrar så många nya köpare från andra märken som Tesla. En ny mätning visar att Tesla-ägarna blir allra mest lojala till sitt bilmärke och stannar kvar.
Tesla har vuxit snabbare än något annat bilmärke de senaste åren, och förra året blev Tesla Model Y världens mest sålda bilmodell. Det betyder att märket erövrat mängder av köpare från andra bilmärken. Nu kommer en mätning som borde få traditionella bilmärken att darra.
S&P Global har mätt varumärkeslojaliteten hos bilägare i USA. Inget annat bilmärke har mer lojala ägare än Tesla. Det vill säga att ägarna även vid nästa bilköp tänker köpa en Tesla. Många hade kanske trott att de extrema prissänkningarna fått ägarna att sura ur, men det här är andra året i rad som Tesla vinner mätningen. Mätningen omfattar 12,6 miljoner bilköp i USA och den genomsnittliga lojaliteten i hela mätningen låg på 51 procent.
Tesla fick även utmärkelsen ”Highest Conquest Percentage”, eftersom de vinner fler köpare från andra bilmärken än någon annan. Dessutom hade Tesla den högsta lojaliteten för en bil med alternativ drivlina. Att Tesla tar flest kunder och sedan behåller dem i högre utsträckning än någon annan borde vara en väckarklocka för de traditionella bilföretagen. Enligt S&P Global är det framgångarna för Tesla Model 3 och Model Y som ligger bakom utmärkelserna.
General Motors blev den tillverkare (ej bilmärke) som hade den högsta genomsnittliga lojaliteten för sina olika märken. När det gäller lojaliteten till en enskild bilmodell fick Tesla se sig slagna på fingrarna av den enorma SUV:en Lincoln Navigator med en 3,5-liters V6-motor med dubbelturbo. Modellen säljs inte reguljärt i Sverige.
Mest lojala bilägarna – S&P Manufacturer and Brand Loyalty Awards 2023
Pris | Vinnare |
Övergripande lojalitet till tillverkaren | General Motors* |
Övergripande lojalitet till ett bilmärke | Tesla* |
Övergripande lojalitet till modell | Lincoln Nautilus |
Etnisk marknadslojalitet för ett bilmärke | Tesla* |
Mest förbättrade märkeslojalitet | Acura |
Övergripande lojalitet till återförsäljare | Nissan |
Högsta erövringsprocent | Tesla* |
Alternativ drivlina lojalitet bilmärke | Tesla* |
Mest förbättrade alternativa drivlinans lojalitet bilmärke | Mitsubishi |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter