Teslas förarassistans sågas i nytt test av Euro Ncap. Även Volvo får tung kritik.
– Två bilar från märken som kämpar för säkerhet, Tesla Model S och Volvo EX30, saknar säkerhetskrav på viktiga områden, uppger Euro Ncap.
Euro Ncap har testat assistanssystemen för förare hos flera nya bilmodeller. De har dessutom testat säkerhetssystemen som går in om föraren fallerar. Testet slutade med bottenplacering för Tesla Model S och Volvo EX30. Assistanssystemet i Tesla Model S får bottenbetyget 30 procent. Volvos elbil landar på 62 procent, men får kritik av Euro Ncap.
Teslas system presterade bra för säkerhetsbackup men dåligt för assistanskompetens. Dessutom straffar Euro Ncap Tesla för ett förvirrande namnet Autopilot.
– Namnet “Autopilot” på Teslas system, liksom dess marknadsföringsmaterial, antyder alla fullständig automatisering, vilket Euro NCAP anser vara olämpligt och ledde till en nedgradering av deras poäng. Dessutom, till skillnad från Porsche, är dess styrinsats motståndskraftig mot att en förare försöker åsidosätta den, och när föraren gör det kopplas systemet automatiskt bort, vilket begränsar dess användbarhet. Med tanke på de utmärkta 94% som Autopilot uppnår för säkerhetsbackup, borde 30% assistanskompetenspoäng göra Tesla besviken, uppger Euro Ncap.

Nya Volvo EX30 uppvisade också brister. Bland annat låser inte bilen assistanssystemet när föraren tar bort händerna från ratten.
– Liksom Tesla använder den en centralt monterad pekskärm, så föraren måste ta blicken från vägen för att se varningar från Pilot Assist. Strategin att främja händerna på ratten bedömdes vara osäker, eftersom EX30 inte “låser ute” assistanssystemet ens efter upprepade varningar om att händerna är borta.
För flera andra bilmärken gick det detta bättre. Kia EV3 , Porsche Macan , Renault 5 och Toyota bZ4X fick alla höga poäng i Euro NCAP:s bedömning av assisterad körning. , Alla fyra bilmodellerna får betyget “Mycket bra” för assisterad körning. Aningen sämre gick det för MAZDA CX-80 och XPENG G9 , som båda fick betyget “Bra” för assisterad körning. Båda slog dock Tesla och Volvo.
Euro NCAP Förarassistans 2025 testbetyg
Modell | Gradering | Assistanskompetens | Säkerhetsbackup |
---|---|---|---|
Kia EV3 | Mycket bra | 74 % | 88 % |
MAZDA CX-80 | Bra | 62 % | 79 % |
MG ZS | Måttlig | 65 % | 62 % |
Porsche Macan | Mycket bra | 85 % | 92 % |
Renault 5 | Mycket bra | 73 % | 92 % |
Tesla Model S | Måttlig | 30 % | 94 % |
Toyota bZ4X | Mycket bra | 83 % | 89 % |
Volvo EX30 | Måttlig | 62 % | 72 % |
XPENG G9 | Bra | 71 % | 71 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter