Tesla lägger ett enormt fokus på att utveckla bilarna för influencers och företagets vd Elon Musk. I alla fall om man ska tro flera tidigare anställda som arbetat med att utveckla förarassistanssystemet åt Tesla.
– Det verkar ganska tydligt att Elons erfarenhet skulle vara bättre än någon annans, ska en tidigare anställd sagt, enligt Business Insider.
Teslas förarassistanssystem är mycket komplext. Men när det utvecklas så använder sig företaget av anställda som analyserar data och bilder från Teslaförare från hela världen så att systemet ska lära sig att bli så mänskligt som möjligt. Men av vad det verkar så utvecklas systemet med ett fokus på vissa förare mer än andra.
Tidigare Tesla-anställda som arbetade med att ta fram företagets förarassistanssystem blev tillsagda att fokusera på att förbättra upplevelsen för Elon Musk och influencers från sociala medier, hävdar Business Insider. Flera anställda menar att data och filmer från Musk och andra väletablerade namn fick högsta prioritet.
Vid ett tillfälle ska fyra anställda fått data specifikt från Elon Musks bil själv för att kunna ge den extra uppmärksamhet. Dessutom ska två andra anställda som Business Insider pratat med fått arbeta med en rutt från SpaceX kontoret till en herrgård i Kalifornien som de sedan listade ut tillhörde företagets vd.
En anställd ska ha sagt “Det verkar ganska tydligt att Elons erfarenhet skulle vara bättre än någon annans” och en annan “Det verkade som om vi medvetet gjorde hans bil bättre för att få autopiloten att se annorlunda ut än den var”. En av de få tidigare anställda som faktiskt gått ut med sitt namn sa även att Tesla ofta skickade ut testförare till platser där Youtubers tidigare rapporterat om problem.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.