Att få rattvärme till en ny Audi A6 e-hybrid kostar 96 000 kronor extra. Köpare tvingas välja till flera extra paket för den basala finessen.
Audi är kända för att vara duktiga på att ta betalt för extra utrustning till sina bilmodeller. Men frågan är om inte Teknikens Världs nya avslöjande tar priset. Enligt tidningen tvingas köpare som vill ha rattvärme till nya premium-bilen Audi A6 e-hybrid punga ut med 96 000 kronor extra. Det är en finess som idag finns som standard i många enkla bilar.
Men den som köper en Audi A6 e-hybrid måste utöver grundpriset på 689 000 kronor välja till två utrustningspaket för totalt 96 000 kronor för att få finessen som många svenska bilköpare i dag tar som självklar. Tesla har den till exempel som standard i alla bilmodeller. Även hos Toyota är den standard hos flera modeller som kostar mindre än hälften jämfört med Audi. Även budget-SUV:en Dacia Duster har den som standardutrustning.

Audi i Sverige uppger för Teknikens Värld att de påpekat problemet för Audi i Tyskland. Men än så länge har tyskarna inte lyssnat. Istället hänvisas köpare till elbilen Audi A6 e-tron. Där går det att få rattvärmen för endast 10 500 kronor, uppger Teknikens Värld.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter