Åldern på svenska bilar är den högsta i modern tid. Snittåldern på en bil som skrotas i Sverige har på kort tid ökat från 17,5 år till 19,5 år. Varför utvecklingen ser ut som den gör finns det flera förklaringar till.
Bilar som blir skrotade i dag tenderar att vara mycket äldre än de tidigare varit. För tio år sedan skrotades bilar med en snittålder på 17,5 år. I dag ligger siffran istället på 19,5 år, alltså körs bilar i snitt två år längre, enligt nya siffror från Vroom. Det i sig är en rekordsiffra för Sverige. Snittåldern på en svensk bil har gått upp från 13,4 till 14,8 år.
– Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre, samtidigt som tröskeln till att byta till ny bil är extra hög när räntor och utgifter är högre än på länge, det påverkar de mest priskänsliga ägarna av äldre bilar, säger Johan Asplund, analytiker på Vroom.
I Sverige i dag finns det också färre fordon än vad de gjorde för fem år sedan. Totalt har den svenska bilparken minskat med 195 100 fordon. Vad som ligger bakom det förändrade bilklimatet är flera orsaker. En av dem är den ökade exporten av nyare bilar från Sverige. Bara under 2023 exporterades 153 600 bilar. Försäljningen av nya bilar har också minskat med cirka 14 procent från perioden 2014-2018 till idag.
Elbilarnas intåg på den svenska marknaden har bidragit till att serviceindustrin inom bilmarknaden fått en helt ny spelplan.Samtidigt som antal fordon minskar kräver elbilar i snitt mindre underhåll än de flesta bränslebilarna, vilket gör att en del verkstäder fått det tuffare. Sveriges vanligaste bil iår 2024 är Volvo V70, en bilmodell som slutade tillverkas 2016. Den allra vanligaste varianter av Volvo V70 är den som tillverkades mellan 2000 och 2004.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.