Sverigepremiär: Volkswagens nya el-SUV ID.4 visar upp sig

Här gör Volkswagens nya elektriska SUV ID.4 Sverigepremiär. 
Omkring 1000 svenskar har redan förhandsbokat bilen som kostar 514 900 kr. Men köparna får hålla tillgodo med bakhjulsdrift – trots att det är en SUV. 
– Tack vare att ID.4 har så låg tyngdpunkt blir det ändå ett bra grepp och fin framkomlighet, lovar Jonathan Gunnarsson, svensk produktchef för ID.4. 

Volkswagens miljardsatsning på elbilar rullar vidare med SUV:en ID.4. CarUp var som första media på plats på Sverigepremiären som hölls under torsdagen på Volkswagen Showroom vid Kungsträdgården i Stockholm.

En grå och smäcker SUV gästar Sverige under några dagar. Det här handlar om en av världens just nu hetaste elbilar och många rycker i bilen. Exteriören påminner en del om ID.3, men ID.4 är större och mäktigare. Bilen måste sägas vara snyggare i verkligheten än på bild. Volkswagen har arbetet hårt för att ge bilen en bra aerodynamik, cw-värdet är 0,28. Det handlar om en kompakt suv på 4,58 meter, men med stora innerutrymmen.

Bilen kan få hjul upp till 21 tum och lanseringsversionen har dragkrok som får dra 1000 kg som standardutrustning. 

Interiören är flera snäpp upp jämfört med ID.3 när det kommer till materialval. ID.4 känns mer gedigen och ger mer premiumkänsla, men så är det också en betydligt dyrare bil. Visningsbilen var försedd med riktigt sköna sportstolar. Även baksätet hade gott om benutrymme och en skön sittvinkel som påminde om Volkswagen Tiugan. 

Till en början handlar det om en introduktionsmodell som byggs i 27 000 exemplar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan den mer välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kr nästa år. De första bilarna levereras strax efter nyår. 

ID.4 har en elmotor på 204 hk som driver på bakhjulen och en räckvidd på upp till 52 mil. Senare kommer en fyrhjulsdriven version. 

Bilen byggs i samma anläggning i Zwickau som ID.3 och bygger på samma MEB-plattform. 
– Det är ett jättestort intresse för bilen bland våra kunder och vi har redan omkring 1000 förhandsbeställningar, säger Jonathan som är produktchef för ID.4. 

Än så länge får dock kunderna klara sig med bakhjulsdrift och svansmotor, precis som på den gamla Bubblans tid. Trots att ID.4 är en toppmodern elektrisk SUV.

– Tack vare att tyngdpunkten är så låg och att det är mycket vikt på bakhjulen ska det ändå bli fin väghållning och bra framkomlighet, hävdar Jonathan. Om det stämmer vet vi först om någon månad när vi fått testköra bilen.


Bilen tros bli extra populär som förmånsbil, trots nya dyrare skatteregler när klimatrabatten försvinner vid nyår. För den som vill privatleasa bilen kostar den från  5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Business Lease kostar från  4 995 kr per månad inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). 


Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet kan bilen lasta 1 575 liter.Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg.

Framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor på 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer i vår. Markfrigången är 21 cm och gör att Volkswagens helt eldrivna SUV känner sig hemtam även i lättare terräng.

Båda ID.4 1ST-modellerna har ett batteri med en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW.



Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter