Sverigepremiär för Skodas hajpade elbil Enyaq: ”Snygg och rymlig”

Här visas nya elbilen Skoda Enyaq upp för första gången i Sverige. 
CarUp.se var förstås på plats på Sverigepremiären. 
Vårt första intryck: En snygg och mycket rymlig elektrisk crossover som passar för en familj. 
– Vi hoppas sälja 5500 bilar i Sverige nästa år, berättar Skodas produktchef Stefan Nygren. 

https://www.facebook.com/carup.se/videos/242827940480822/

Skodas nya elbil Enyaq har rönt stort intresse sedan premiären i Tjeckien för ett par veckor sedan. Inte så konstigt kanske, Enyaq verkar vara en både förnuftig och rimligt prissatt el-crossover som de flesta har råd med och som kan ge lägre ägandekostnader för en bensin eller dieseldriven suv.

Under måndagen hade Skoda Sverigepremiär för Enyaq för inbjudna journalister och kunder som har föranmält köpintresse. 

Första intrycket är att bilen varken är en suv eller combi – snarare en lite lägre crossover, eller högre kombi. Bilen känns snygg och tidlös och ser mindre ut som en elbil än Volkswagen ID.3. Helt enkelt en lyckad design från Skodas formgivare. 

När det gäller interiören är den överraskande rymlig, baksätet har gott om benutrymme för tre personer, även om fotutrymmet under framstolen stjäls av batteriet. Förarmiljön känns igen från Volkswagen ID.3 och känns modern och välfungerande, trots avsaknad av de flesta knappar. Skoda klär sin panel i tyg, vilket känns ombonad och trevligt. Även bagageutrymmet är riktigt rymligt och både barnvagnar och matkassar har gott om plats. 

Det här är en viktig bil för Skoda som än så länge bara haft lilla Citigo som elbil och Superb som laddhybrid. För att märket ska klara utsläppsmålen måste Skoda öka sin elektriska andel.

– Vi hoppas att den ska stå för en stor del av vår försäljning nästa år, vår prognos är 5500 sålda bilar. Redan 2023 tror vi att mer än 25 procent av alla Skoda som säljs i Sverige kommer vara elbilar, säger produktchefen Stefan Nygren. 

Enyaq kommer att ha en räckvidd på upp till 51 mil och den sportiga RS-versionen klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder.
Priset i Sverige börjar preliminärt på 452 000 kr och bilen kan utrustas med dragkrok.

Bilen kommer till återförsäljarna under andra kvartalet nästa år. Namnet Enyaq kommer från det irländska ordet ”enya” och står för ”livskälla”. Tack vare att bilen inte tillåtits att svälla upp på höjden så blir luftmotståndet riktigt långt: cd-värde 0,27. Grillen är ändå ganska hög. Enligt Stefan Nygren är det av säkerhetsskäl för fotgängare.

Precis som Volkswagen ID.3 som vi på CarUp nyligen testkörde så  byggs Skoda Enyaq på Volkswagens nya elbilsplattform MEB. Det innebär att batteriet sitter i bottenplattan mellan hjulaxlarna och att hjulen sitter långt ute i hörnen. En arkitektur som är ganska optimal för en elbil och ger stora utrymmen. Eftersom Enyaq är lite större än ID.3 så bör innerutrymmena bli riktigt stora. 

Bilen börjar tillverkas redan i oktober och då är det startupplagan Founders Edition som gäller. Det handlar om 1895 bilar för att hylla Skodas 125-årsjubieum och grundande år 1895.

Skoda Enyaq kommer med tre olika batteristorlekar. Den minsta på 50 kW ger en räckvidd på 340 km och måttliga fartresurser med 0-100 km/h på 11,4 sekunder. Nästa steg är ett batteri på 60 kW som tar bilen upp till 100 på 8,7 sekunder. Räckvidden är 390 km. Största batteriet är på 80 kW och ger en räckvidd på 510 km i den bakhjulsdrivna versionen. Den bilen finns även med fyrhjulsdrift och en acceleration på 6,9 sekunder upp till 100. RS-versionen är ytterligare lite kvickare. De fyrhjulsdrivna bilarna klarar 460 km på fullt batteri. Samtliga modeller är fartspärrade vid 160 km/h, RS-modellen tillåts dock pinna upp i 180 km/h.

En glad nyhet för många svenskar är att Skoda Enyaq till skillnad från Volkswagen ID.3 kan fås med dragkrok. Enyaq får dra upp till 1200 kg. 

Skoda är ju kända för att ha små smarta finesser gömda i sina bilar. Och Enyaq är inget undantag. Vad sägs om inbyggd isskrapa i bakluckans ram eller två sopborstar i ytterdörrarna? Eller mobilfickor i stolsryggarna? Fiffigt var ordet. 

De svenska priserna är än så länge preliminära och börjar från 452 500 kronor för Enyaq 60 iV och från 551 100 kronor för Enyaq 80 iV.