Antalet punkteringar ökar rekordsnabbt. Däckbranschen kan ha hittat gåtans lösning.
Antalet punkteringar har på kort tid ökat snabbt, enligt däckexperter. Däckbranschen får in mängder med rapporter om ett bekymmer som kostar samhället stora pengar. Men de har identifierat en stor bov i dramat.
– Byggsektorn sprider ut spikar och andra föremål som orsakar punkteringar, det här är den absolut vanligaste orsaken till att det blir punktering, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.
Osäkra transporter tappar ut byggmaterial som spik och andra vassa detaljer på vägarna. Det ställer sedan till med stora problem för alla som drabbas.
– De största byggföretagen har börjat att se över sina rutiner, de förstår att det här kostar pengar och att de behöver få bort spikarna från vägarna, säger Lasse Dahlqvist.
Varje punktering är ett stort problem för de drabbade.
– Nuförtiden innebär en punktering större bekymmer än tidigare. Då hade man små reservdäck med sig, men det har man inte längre. Om du blir stående med ett helt tomt däck, så innebär det bärgning, säger Lasse Dahlqvist.
Det finns en bransch som är mer drabbad än alla andra. Post och paketfordon har på kort tid blivit utsatta för en chockökning av punkteringar.
– Det här har blivit ett stort problem och vi har tittat på frågan. En sak som dykt upp och diskuterats är om det har med vägunderhåll att göra.
Post och paketbilar körs tufft och intensivt. De måste rulla på alla typer av vägar. Samtidigt sparas det in på underhåll, och det får konsekvenser.
– Bilar som levererar post och paket körs på alla typer av vägar, även skogs- och grusvägar. Om underhållet av de vägarna har blivit sämre så kan det röra sig om vassa stenar som skär hål i däcken.
När en post eller paketbil drabbas av punktering får företaget stora problem. Bilen måste bärgas och lasten ska stuvas om till ett annat fordon. Därför har man börjat pröva med nya typer av däck.
– Jag har hört att man prövar med grövre och tjockare däck. Men vi vet ännu inte om det fungerar, säger Lasse Dahlqvist.
Det är däckbranschen som ska stå för lösningen på gåtan med alla punkteringar. Både bland personbilar och fordon som rullar i arbete.
– Det kan vara så att det finns många anledningar till punkteringarna. Men om vi kan få bort spikar och underhålla vägarna bättre så tror jag vi kan undvika mängder med punkteringar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.