Interna strider skakar Jaguar. Anställda i uppror mot nya imagen.
– Pantheraprojektet är djärvt och störande, svarar vd Rawdon Glover.
I början av december slog Jaguar knut på bilvärlden. Under Miami Art Week presenterade den klassiska brittiska biltillverkaren sin nya elbilsmodell. Type 00 ska enligt företaget markera ett nytt kapitel i deras historia. Den nya stilen har slagit ner som en bomb.
Men kritiken har varit mördande. Såväl reklamen kring den nya bilen, som designen har väckt förbistring. För att inte tala om den nya logotypen, där man överger sin klassiska Jaguar i språnget.
– Jag tycker inte om det, men så är jag en dinosaur, sa Bosse Bildoktorn när det begav sig i början av december.
Nu avslöjar Autocar India att förändringen inte skett friktionsfritt inom företaget. När Jaguar utarbetade sin nya image anlitade man en extern firma, Accenture Interactive fick uppdraget medan Jaguars egna designers sattes på avbytarbänken och fick knappt någon insyn i projektet.
När de sedan fick se det färdiga resultatet blev man rasande och skickade ett internt och ilsket brev till designchefen Gerry McGovern.
– Vi känner att logotypen drar oss bort från vår identitet. Den nya logotypen och designen känns för rundad och lekfull, vilket inte talar till oss känslan av vårt märke. Vi tycker att den nya logotypen blir alldeles för lik andra bilmärken och reducerar Jaguar till ingenting, skrev de.
Men faktum är att Jaguar har brottats med vikande försäljning under lång tid. Företaget var tvunget att göra något. Därför har man satsat på den här nya imagen och ska i framtiden bara tillverka elbilar.
Sedan uppgifterna om de interna striderna läckte ut har Jaguars ledning tvingats gå ut med en offentlig förklaring.
– Den kreativa processen omfattar olika stadier av att utveckla nya idéer och ta itu med utmaningar. Med tanke på att kreativitet naturligtvis involverar en nivå av subjektivitet, är vår prioritet att främja en miljö som främjar tillväxten av dessa kreativa idéer. När vi navigerar i denna betydande omvandling deltar vi naturligtvis i många diskussioner och debatter för att förfina och utveckla vårt tänkande. Tillsammans omfamnar vi dessa möjligheter för tillväxt och innovation, och säkerställer att våra gemensamma ansträngningar leder till meningsfulla och effektfulla resultat, skriver Jaguar.
Frågan är om deras egna designteam godtar den här förklaringen…
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.