Snöskoterkrisen slår hårt mot de svenska åkarna. Flera snöskotermärken har gått i graven på kort tid. Sverige sörjer svenskgrundade Arctic Cat som nu går i graven.
– Jag upplever att intresset för skoteråkning snarare blir större här, säger Robin Kjellsson på Abris Sjö & Snö i Mora.
Före jul meddelade Arctic Cats ägare att de lägger ner tillverkningen av fyrhjulingar och snöskotrar i Minnesota. I de båda städerna Thief River Falls och St. Cloud förlorar 560 människor sina jobb. Samtidigt försvinner en stor del av själen i de båda småstäderna. Förra året lade Yamaha ner sin snöskotertillverkning. Vad sjutton är det som händer?
– Här i Sverige har inte intresset minskat, tvärtom. Men Nordamerika påverkar oss väldigt mycket, vi har en sådan liten del av marknaden, säger Robin Kjellsson.
Det tillverkas ungefär 100 000 snöskotrar årligen i hela världen. Av dem är det omkring tio procent som når den svenska marknaden. Men det är på andra marknader den stora omvälvningen sker.
– Så fort det svänger på den stora amerikanska marknaden så påverkar det oss. Där har försäljningen gått ner och dessutom är det skyhöga räntor, säger Robin Kjellsson.
Konkurrenten Yamaha, som också varit mycket populär i Sverige, meddelade 2023 att man skulle pausa tillverkningen. Efterfrågan räcker inte till.
– Det lät först som att man stoppade produktionen ett tag. Men sedan kom beskedet att de lägger ner för gott, säger Robin Kjellsson.
Även Polaris har utannonserat att man drar ner på produktionen för att de inte får sina snöskotrar sålda.
– Men jag tror inte att det är något problem. Under pandemin ökade försäljningen och många handlare drog på sig väldigt stora lager. Man låter dem sälja ut dem nu så att det går att fylla på med nya modeller igen.
Allt fler svenskar köper snöskoter. Allra helst är det begagnade man köper och handlarna i Sverige spår en ljus framtid.
– Vi har gått över förväntan i år, det är bra tider. Allra helst på begagnatmarknaden. Då hinner maskinerna knappt in och studsa hos oss innan de är sålda igen.
Men Arctic Cats nedläggning kommer att påverka skoteråkarna. Med ens blir det allt färre märken kvar. Efter Arctic Cats nedläggningsbeslut finns bara två tillverkare kvar.
– Det kommer ändå att bli färre märken och ett mindre utbud, först försvann Yamaha och nu kommer man inte att kunna köpa Arctic Cat längre. Men jag tror att Polaris, och kanadensiska BRP kommer att fortsätta, säger Robin Kjellsson.
Bland skoteråkarna kom beskedet att Arctic Cat lägger ner som en chock. Märket grundades av den utvandrade dalmasen Edgar Hetten från Malung 1960. Han kallas av många för snöskoterns fader och var även den som byggde upp Polaris 1954.
– Det är mycket sorgligt, jag brukar ta med folk på en tur förbi hyttan där Edgar Hetten har sina rötter. Där berättar jag historien om honom och folk blir väldigt förvånade att allt detta kunde börja här, säger Lars Olof Bertilsson från Malungs Snöskoterklubb.
Utanför Malung ligger Hettensjön, uppkallad efter uppfinnaren och grundaren. Där brukar Lars Olof Bertilsson dra skoterleder och ta med sig besökare för att berätta den otroliga historien om den framgångsrika utvandraren.
– Ja, han grundade först Polaris och byggde de första snöskotrarna. Men sedan startade han även Arctic Cat och de båda företagen gled isär. Edgar Hettens betydelse för snöskoteråkningen har varit enorm, säger Lars Olof Bertilsson.
Edgar Hetten, mormor och morfar kom från Hyttkvarn utanför Malung i Dalarna. Asp Britta och Hytt Per, som de kallades utvandrade från fattigdomen för att ge sina barn en bättre framtid. De kom till Minnesota. Där föddes dottersonen Edgar 1920. Han var en rask gosse med god framåtanda. När en granne en gång visade en uppfinning om hur man kunde transportera sig själv och varor över snön fick han idéen till snöskotern. Resten är historia, liksom ett av hans livsverk, Arctic Cat. Edgar Hetten gick bort 2011, 90 år gammal.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.