Ett skrapat batteri slutade med att en Kia EV9 att fungera helt. En mekaniker felsökte elbilen och förvånades över hur litet felet faktiskt var.
– Problemet vi hittade kommer att chockera de flesta, säger mekanikern George.
Den brittiska verkstaden OGS & Mechanics fick nyligen in en Kia EV9 från 2024. Elbilen går inte att köra, eftersom det bara dyker upp mängder av felkoder när man försöker starta den. Kian ska ha slutat fungera efter en mindre kollision där batteriet skrapades. Det har gjorts flera försök att få igång elbilen igen, men hittills har ingen mekaniker lyckats hitta lösningen på problemet.
– Vi kör upp den på rampen och tar en titt på batteriet, säger George från specialverkstaden OGS & Mechanics.
De undersöker sedan elbilen underifrån och ser tydligt att batteriet har skrapats. De upptäcker också att högvoltskabeln är trasig och behöver bytas ut. Mekanikerna byter ut kabeln, men till deras förvåning fungerar elbilen fortfarande inte efter bytet.
– Då måste vi ta en närmare titt på batteriet, säger George.
George och hans kollega får sedan loss det enorma batteriet och undersöker det noggrannare. De upptäcker ganska snabbt att något verkar vara fel med batteriets säkerhetskabel. De testar om den fungerar, vilket den verkar göra, men George misstänker att några stift i kontakten sitter löst efter kollisionen, vilket gör att Kian fortfarande inte går att köra.
– Det vore galet om felet beror på detta, säger George.
Otroligt nog finns det en likadan säkerhetskabel i bilen, som mekanikerna bestämmer sig för att testa. De monterar sedan ihop batteriet igen.
– Jag tror vi kommer att ha en fungerande Kia i dag, säger George.

När de sedan testar att starta Kian dyker nya felkoder upp. George blir först besviken, men börjar sedan undersöka dem närmare. Han prövade först att byta ut batteriets BMS-enhet (Battery Management System), men det fungerade inte heller. Problemet som gjorde att elbilen fortfarande inte gick att köra var att servicekabeln satt lite löst.
– Den satt löst, men när vi satte tillbaka den fungerade elbilen igen, förklarar George.
Mekanikerna provkör sedan Kian utan några som helst problem. George säger att hela reparationen totalt kommer att kosta kunden runt 25 000 kronor, exklusive moms.
– Nu har vi i alla fall fått Kian att fungera igen, säger George.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.