Har Ferrari knäckt koden för att sälja elbilar till kräsna köpare av superbilar? Nu visar Ferrari upp tekniken bakom nya elbilen Elettrica. Bilen är späckad med superteknik och Ferrari har tagit 60 olika patent under utvecklingen. Men fartresurserna är sämre än hos en Tesla Model S Plaid som kom för flera år sedan. Jämfört med de senaste bilarna från Xiaomi och BYD är den helt frånkörd.
Hittills har det varit svårt att övertyga köpare av superbilar att välja en elbil. Men nu hoppas Ferrari att det ska vända när de lanserar Ferrari Elettrica. Men den stora frågan är om köparna kommer välja en Ferrari för mångmiljonbelopp när en billig elbil från Tesla, BYD eller Xiaomi erbjuder samma fartresurser till en bråkdel av priset?
Ferrari verkar övertygade. Idag avslöjade de tekniska detaljer om den kommande elbilen. Det blir en familjevänlig elbil med fyra dörrar. De har valt att inte satsa på en extrem effekt som bräcker de kinesiska bilarna. Istället lovar de att nya Elettrica får över 1000 hästkrafter, en toppfart på 310 km/h och en acceleration upp till 100 km/h på 2,5 sekunder. Det blir Ferraris tyngsta modell någonsin med en vikt på 2300 kg. Räckvidden sägs vara över 53 mil, vilket gör att den kommer komma fram långsammare än många familjebilar som idag kan ha räckvidd på 70-80 mil.

Redan innan bilen visats är Ferrari frånkört av gamla Tesla Model S Plaid som du idag kan köpa begagnad för under 800 000 kronor. Jämfört med de senaste monstren från BYD Yangwang och Xiaomi blir Ferraris elbil pulveriserad när det kommer till fart och acceleration. Yangwang Xtreme satte nyligen fartrekord med 496 km/h och kostar sannolikt mindre än Ferrari Elettrica. En Tesla Model S Plaid toppar 322 km/h och gör 0-100 km/h på 2,1 sekunder. Ferrari nöjer sig med en toppfart på 320 km/h och en 0-100-tid på 2,5 sekunder. Det hade varit enkelt att göra elbilen snabbare, men de valde en annan väg.
Då återstår frågan om köparna är beredda att betala mer för en elbil med Ferrari-känsla och teknik. Ferrari verkar övertygade och har laddat bilen full med ny teknik. Kanske handlar elektriska superbilar om mycket mer än bara acceleration och toppfart. För idag kan vem som helst bygga en blixtsnabb elbil.
– Produkten av ett radikalt nytt och innovativt tillvägagångssätt, den nya Ferrari Elettrica, kombinerar toppmodern teknik med överlägsen prestanda och den extraordinära körglädje som utmärker varje Ferrari-modell. I linje med märkets ingenjörskonst och hantverkstraditioner har var och en av huvudkomponenterna i denna bil utvecklats och tillverkats internt för att säkerställa att den nya Ferrari Elettrica också levererar de oöverträffade prestandanivåer och unikhet som bara Ferrari kan erbjuda, uppger märket i en pressrelease som gick ut idag.

Ska man tro Ferrari har elbilen rötterna i KERS-tekniken från Formel 1. Ferrari menar att det inte bara handlar om hästkrafter och rena fartresurser. De har tagit över 60 olika patent på egenutvecklade tekniska lösningar i elbilen. Om superbilköpare lägger vikt vid att den är gjord till 75 procent av återvunnet aluminium återstår att se.
Batteriet är helt integrerat i golven och konstruerade för att ge en så låg tyngdpunkt som möjligt. Enligt Ferrari har den 80 mm lägre tyngdpunkt än en Ferrari med förbränningsmotor. Nya elbilen får också en aktiv fjädring som från början konstruerades för Purosangue och F80. De säger sig ha uppnått en rekordhög energitäthet i batteripaketet, nästan 195 Wh per kg.

Det har talats mycket om att den skulle få fejkat motorljud. Men så blir inte bli fallet. Istället väljer Ferrari att förstärka det elektriska ljudet. Med en teknik som de liknar vid en elgitarr.
– Ljudet – ett utmärkande drag för varje Ferrari – har utvecklats för att framhäva den elektriska drivlinans unika egenskaper. En högprecisionssensor fångar upp de mekaniska vibrationerna i drivlinans komponenter, vilka förstärks för att erbjuda en autentisk ljudupplevelse som återspeglar den dynamiska körupplevelsen och ger föraren direkt ljudåterkoppling, skriver Ferrari.
Samtidigt som tekniken i nya elbilen avslöjades hade Ferrari kapitalmarknadsdag på huvudkontoret i Maranello. Vd Benedetto Vigna kom med beska nyheter. De lovar växa med sex procent fram till år 2030, vilket var mindre än investerarna hoppats på. Det fick aktien att falla med 14 procent på Milanobörsen.
CHASSI
Chassit på nya Ferrari Elettrica har en extremt kort hjulbas. Inspirationen till arkitekturen kom från Berlinetta-modeller med mitt-/bakmotor, med en körställning som placerar föraren nära framhjulen för att erbjuda renast möjliga dynamisk feedback.
ELEKTRISKA DRIVAXLAR
Fram- och bakaxeln består av två oberoende elmotorer vardera, som arbetar tillsammans för att möjliggöra momentvektorering och förbättra bilens dynamiska beteende. Framaxeln, med en total effekt på 210 kW, kan frikopplas vid valfri hastighet (upp till topphastighet) för att ställa om bilen till bakhjulsdrift och maximera effektivitet och förbrukning i körsituationer där fyrhjulsdrift inte behövs. Vid full acceleration kan axeln leverera upp till 3500 Nm till hjulen. Det maximala vridmomentet bak som kan överföras till asfalten är 8000 Nm i Performance Launch-läge.
ELMOTORER
Den nya elbilen får fyra elmotorer. Höga rotationshastigheter – 25 500 rpm bak och 30 000 rpm fram – gör att varje motor kan leverera en toppeffekt på 310 kW respektive 105 kW.
BATTERI
Batteriet, som designats och monterats internt av Ferrari, har integrerats i golvet, vilket sänker tyngdpunkten med 80 mm jämfört med en motsvarande förbränningsmodell. Cellernas layout är utformad för att minimera tröghet och sänka tyngdpunkten, och placeras där det är möjligt bakom förarsätet. Målet att minska vikten uppnåddes med en global strukturell strategi, där en del av skyddsfunktionen flyttades från batteripaketet till bilens kaross. Nominell driftspänning är cirka 800 V, med 210 celler i serie
VÄXELRIKTARE
Den främre invertern är integrerad direkt i framaxeln för att spara utrymme och vikt, och styr båda frammotorerna samtidigt, vilket ger upp till 300 kW total effekt vid en vikt på bara 9 kg.
LJUD
Istället för att artificiellt kopiera en förbränningsmotor valde Ferrari att lyfta fram de unika egenskaperna hos den elektriska drivlinan. Ljudet från Ferrari Elettrica genereras inte digitalt,: en högprecisionssensor installerad på bakaxeln plockar upp drivlinans frekvenser, vilka förstärks och projiceras ut i omgivningen som med en elgitarr, där ljudet inte förstärks naturligt av själva gitarrkroppen utan av en förstärkare. Ferrari utlovar ett unikt ljud från nya elbilen.
DÄCK
Innovationen omfattade även utvecklingen av däcken. De tre olika leverantörerna som var inblandade ombads att ta itu med en ny, djärv utmaning: att drastiskt minska rullmotståndet utan att kompromissa med väghållningen, både i torra och våta förhållanden. Resultatet är en minskning av rullmotståndet med 15 %, vilket uppnås utan att påverka väggrepp och säkerhet under alla körförhållanden.
Ferrari Elettrica – tekniska fakta
PRESTANDA
0-100 km/h 2,5 sekunder
Topphastighet 310 km/h
Effekt >1000 hk i boost-läge
Räckvidd >530 km
MÅTT OCH VIKT
Hjulbas 2960 mm
Vikt cirka 2300 kg
Viktfördelning 47% fram / 53% bak
FRÄMRE E-AXEL
Effekt vid axeln 210 kW
Vridmoment vid hjulen 3500 Nm
Vridmoment vid motorn 140 Nm i Performance Launch-läge
Effekttäthet 3,23 kW/kg (93 % verkningsgrad)
Motorvarvtal 30 000
Maximal växelriktareffekt >300 kW
Vikt 65 kg
BAKRE E-AXEL
Effekt vid axeln 620 kW
Vridmoment vid hjulen 8000 Nm
Vridmoment vid motorn 355 Nm i Performance Launch-läge
Effekttäthet 4,80 kW/kg (93 % verkningsgrad)
Motorvarvtal 25 500 giri/min
Maximal växelriktareffekt >600 kW
Vikt 129 kg
BATTERI
Antal celler 210 (15 moduler med 14 celler)
Total effekttäthet 195 Wh/kg
Cellens effekttäthet 305 Wh/kg
Bruttokapacitet 122 kWh
Maximal spänning 880 V
Maximal laddningseffekt 350 kW
KÄLLA: Ferrari
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.