Som en renässans av Mustang GT Cobra Jet tillverkar ett litet amerikanskt företag helt nya bilar av 1960-talsikonen. Med sann originalkänsla från 1968 och 710 hk är det den ultimata Mustangen. Jay Leno tar bilen på en åktur och blir verkligen imponerad.
– Välspenderade pengar, säger Jay Leno.
Revology är ett litet amerikanskt företag som tillverkar nyproduktioner av gamla Mustang-modeller. Företagets senaste skapelse är en nytolkning av Mustang GT Cobra från 1968. Jay Leno träffar företagets grundare och vd för att köra den unika bilen i en video på sin Youtube-kanal.
Tom Scarpello som är grundare och vd för Revology Cars använder sig inte gärna ordet “replika”. Istället tycker Scarpello att reproduktion är ett bättre ord. Faktum är att Mustangen är helt ny, inte ens chassit är taget från 60-tals coupén. I och med att Mustangen även har utvecklats i form av funktioner och kraft är alltså reproduktion antagligen en mer rättvis term.
Denna Mustang GT Cobra Jet drivs av en kompressormatad 5-liters V8 som levererar otroliga 710 hk! Det finns även ett motoralternativ utan kompressor med en lägre effekt. Motorerna byggs vid Flat Rock Assembly Plant i Michigan. För att kyla ner motorn använder bilen ett modernt kylsystem från Mustang GT. Scarpello berättar att Revology skickar bilar till Mellanöstern med höga temperaturer för att garantera att motorn inte överhettas.
Revology-teamet kopplar motorn med antingen en sexväxlad manuell eller en tioväxlad automatlåda. Mustangen från 60-talet kom från början med en fyrväxlad manuell eller treväxlad automat.
– De tar upp mycket mer plats än originallådorna, så det är en utmaning att få plats med de moderna växellådorna, säger Tom Scarpello i videon.
I fjol testade motormagasinet Car and Driver en Mustang GT500 från Revology med samma motor på 710 hk. När de körde den över en så kallad “quarter mile” fick de tiden 11,7 sekunder och 0-100 gick på 3.7 sekunder. Scarpello understryker att det är snabbare än den nuvarande Challenger Hellcat.
Interiört ser det väldigt mycket ut som den ursprungliga Mustangen från 1968. Det finns dock ingen plast inne i kabinen, och det mesta är klätt i läder och trä. I videon får man följa med när Jay Leno och Tom Scarpello tar bilen på en åktur.
– Jag var överraskad över kvalitetskänslan, säger Jay Leno när han kör bilen och fortsätter:
– Det känns verkligen som ett komplett paket.
GT Cobran kostar runt 300 000 dollar, motsvarande ungefär 3.1 miljoner kronor i dagens penningvärde. Det kan verka mycket, men man ska tänka på hur många timmar företaget lagt ned på att sammanställa bilen.
– Det är ju ingen billig bil, men när allt fungerar precis som det ska känns det som välspenderade pengar, säger Jay Leno i videon.
– Jag är överraskad över att hastighetsmätaren bara går till 200 km/h, säger Jay Leno och skrattar till. GT Corban kan nämligen köra betydligt snabbare än så.
– Vi vill att det ska kännas som Mustangen från -68, svarar Scarpello.
Den som beställer en Mustang GT Cobra Jet får vänta i drygt sex månader innan leverans. Videon avslutas med att Jay Leno säger att han tror att de flesta personer skulle valt att ha en Mustang från Revology istället för en ny bil, just för att den är så unik.
Revology bygger hela bilen internt och enligt specifikation i sin fabrik i Orlando, Florida.
– Det är nödvändigt för att kunna ha full kontroll över alla aspekter av bygget, säger Tom Scarpello. Företaget följer den ursprungliga designen i så hög grad som möjligt. Ibland behöver de dock ändra designen av funktionella skäl, bland annat använder GT Cobran ett modernt bromspaket från Wildwood som behöver större hjul än de ursprungliga.
Sedan Revology grundades för tio år sedan har företaget levererat 190 bilar. Det kan låta relativt lite, men Scarpello berättar att företaget växer snabbt och med 120 anställda är den nuvarande målproduktionen 60 bilar per år. Eftersom varje bil är unik kan Revology välja att antingen bygga bilarna runt ett donatorfordon från 60-talet, eller bygga en helt ny bil från grunden. Därav kan bilarna registreras som 60-talsmodeller eller som en replika.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]