Saabs geniala framtidsbil återuppstår

Saabs framtidsbil har fått nytt liv. Superdesignern som var med och skapade Bugatti Chiron har uppdaterat Saab EV-1.
– Det var ett väldigt roligt uppdrag, jag tänkte verkligen på att skapa det i Saabandan, säger bildesignern Hirash Razaghi.

Han tyckte om att teckna i skolan. Det fanns ett motiv som Hirash gillade mer än alla andra. Dessutom hade han talang och lärarna uppmärksammade sin unga elev. 
– Jag tyckte om att rita bilar. En dag frågade jag min lärare hur man blir bildesigner. Han visste inte, men lovade att ta reda på saken.

Hirash lärare såg geisten i den unge finskiraniern. Därför började han leta efter någon som arbetade med att designa bilar. Dessutom var läraren en Saabfantast och med det skulle ett band finnas för alltid. 
– Min lärare ringde till en designer på Saab som jobbade i Finland med deras cabriolet. Genom honom kom jag i kontakt med Saab och sedan studerade jag i Umeå. Det var verkligen ett exempel på en bra lärare, han engagerade sig och visade att undervisning är mer än att hålla lektioner. 

Saab EV-2 Concept. Modell och design: Hirash Razaghi. Datorrenderingar: Berzah Can

Men det var på Volvo Hirash började arbeta efter studierna. Efter det har han hunnit se världen minst ett varv runt klotet. 
– Märkligt nog började jag på Volvo Lastvagnar och är tillbaka där nu. Men det har varit en resa som gått mellan olika länder, Korea, Kina och nu återigen här i Sverige. 

Hirash Razaghi har bland annat arbetat med Bugatti Chiron. Han har erfarenhet från den stora scenen. Men en dag ringde de från Saab Cars Magazine. De hade en idé att ge liv åt Saabs gamla chefdesigner Björn Envalls futuristiska skapelse från 1980-talet. 

Saab EV-2 Concept. Modell och design: Hirash Razaghi. Datorrenderingar: Berzah Can
Saab EV-1 togs fram 1985 och ritades av Saabs designchef Björn Envall.

EV-1 som den kallades var en prototyp som Saab byggde i mitten av 1980-talet. Den var inspirerad av 1980-talets vurm för teknisk science fiction. Bilen blev så modern att den till och med användes i Tillbaka till framtiden-filmerna. En dag ringde Saab Cars Magazine till Hirash och undrade om han kunde tänka sig rita om Saab EV-1 efter dagens mått.

– Det var ett speciellt uppdrag. Uppgiften var att rita den som den skulle se ut i vår tid. Om du tittar på fronten ser man Saabs klassiska logga med flygplanet. Jag har försökt ta fram alla sådana där saker som är speciella med Saab.

Hirash tog allt in i vår tid och vidare mot framtiden. EV-2 får alla Saabälskare att drömma om att den här bilen en dag ska bli verklighet. 
– När EV-1 visades upp var det tillsammans med Draken, men jag lade in Gripen. Det passade bättre för vår tid. Om man tittar noggrant så är det Aerofeatures, fälgarna och allt skulle vara byggt i kolfiber. 

Saab EV-2 Concept. Modell och design: Hirash Razaghi. Datorrenderingar: Berzah Can

Precis som EV-1 är efterföljaren en framtidsvision. Det är nästan så att man förväntar sig att den kan flyga. 
– Den har en speciell design med låga fönster och hög kropp. Det är en modern tolkning om man skulle göra något i Saabs anda i dag. 

Tidigare har Hirash också arbetat med att ta fram konceptbilen Emily GT hos Nevs. Men företaget drabbades av ekonomiska problem och bilen ser dessvärre inte ut att bli verklighet.
– Vi hade tillverkat ungefär åtta stycken. Såklart tycker jag att det är synd, Emily var lite av mitt livsverk och jag hade verkligen velat se att komma åkande. 

Nevs Emily GT.

– Vi fick i uppdrag att designa en ny bil i premiumsegmentet. Det kom ritningar från Kina. Men det gick inte att bygga en bil efter dem. Den var alldeles för stor och jag var tvungen att göra om allt på ett par veckor.

Det här var i december 2019.
– Vi arbetade dag och natt i flera månader. Skissen blev klar på fem eller sex veckor och sedan gick det bara fram till sommaren tills vi hade bilar som var färdiga i plåt, ingen lera eller sådant. Här hade vi inte tid att pröva oss fram, allt skulle bli rätt från början. 

Hela teamet på ungefär 15 personer arbetade med Saab i tankarna. Man föreställde sig den här bilen som om den kapsejsade biltillverkaren plötsligt återuppstod.
– Det här gjorde vi som en Trollhättangrej och allt var Saabifierat. Det kan man se tydligt. Men vi fick ingen återkoppling från företaget, men de hade egna problem att tänka på.
 Idag finns ett antal unika Emily-bilar bevarade efter att affären med EV Electra sprack.
LÄS MER: