Saab Turbo säljs – med banbrytande ‘motorhjärna’

Saab var inte bara först med turbo på vardagsbilar. I början av 1980-talet kom det banbrytande styrsystemet APC som gav motorn ”en hjärna”. Nu säljs en tidig Turbo-modell i mycket välbevarat skick med det banbrytande systemet. 

Saab var den första tillverkaren som lanserade turbo i massproduktion på vardagsbilar. Redan innan hade Porsche och BMW lanserat turbo på sina mest extrema modeller, men turbo på sportiga massproducerade modeller var något helt nytt. Succén och uppmärksamheten blev en enorm och turbo blev ett modeord över hela världen. 

Men det fanns baksidor med de första turbobilarna från Trollhättan och turbomotorerna från Södertälje. Motorerna byggdes med så låg kompression som 7,2:1 för att undvika att knackningar från misständningar ställde till med skador när det lilla turboaggregatet från Garrett laddade för fullt. Ändå kunde motorn få skadliga knackningar om den kördes på för lågt oktantal. 

Saab beskrev APC-systemet som en unik motorhjärna i sin reklam.

Saabs motorgeni Per Gillbrand löste problemet med en banbrytande innovation som döptes till APC, Automatic Performance Control. Genom att montera in en knackningssensor i motorblocket, en slags mikrofon, och koppla den till en magnetventil i wastegate-ventilen i turbon kunde laddtrycket regleras ner när motorn knackade.  
– The first turbo to think before it drinks, uppgav Saab i sin reklam för ”motorhjärnan”.

Systemet lanserades i början av 1980-talet och gjorde att Saab kunde höja kompressionen på sina turbomotorer till 8,5:1 och dessutom under korta stunder öka laddtrycket till 0,75 bar. Resultatet var högre vridmoment, bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning när turbon inte laddade för fullt. Rena trolleriet. Systemet fanns i många Saab-bilar ända fram till 1993 och var sedan inbyggt i andra styrsystem. Idag är APC-liknande system inbyggda i alla moderna personbilar med turbomotorer. 

Nu säljs en tidig Saab 900 Turbo med det banbrytande APC-systemet på auktion. Bilen har bra haft en ägare sedan 1985 och är sällsynt välbevarad. Att motorn gick perfekt trots att bilen stått still ett tag kan kanske tillskrivas APC-systemet. Bilen har de speciella hjulen med Michelins TRX-däck. Med några små förbättringar kan den bli en perfekt samlarbil av Saabs klassiska turbomodell. Värdet bedöms till mellan 55 000 och 75 000 kronor. 

– Med en service, byte av avgassystemet och en ny besiktning kommer du att ha en fantastisk 900 Turbo att njuta av under många år framöver. Med tanke på att priserna fortfarande är på uppgång, är det en klok investering, uppger Bilwebauctions som säljer bilen.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester