Så suger Toyotas nya motor upp CO2 från luften

Toyota har utvecklat en ny motor som är koldioxidnegativ. Den suger upp CO2 från atmosfären när du kör bilen. Kolavskiljningsmotorn körs på vätgas och testas redan i en Toyota GR Corolla. 

Många har kritiserat Toyota för deras vurm för förbränningsmotorer och bränsleceller som går på vätgas. Men en motor som körs på vätgas släpper bara ut mikroskopiska mängder koldioxid. Toyota har nu till och med utvecklat en kolavskiljningsmotor, som suger upp koldioxid från atmosfären och blir koldioxidnegativ, uppger Autonews

Den nya drivlinan har redan testats i en Toyota GR Corolla racerbil. Ett nytt filter tar bort lite koldioxid från atmosfären för varje varv motorn körs. 
– Den här typen av teknik för att fånga upp koldioxid i atmosfären går snabbt framåt i infrastrukturindustrin. ”Men så vitt vi vet är Toyota det första företaget som testar denna teknik i ett fordon, säger Naoaki Ito, projektchef för GR-fordonsutveckling, till Autonews.

Motorn tar än så länge bara upp små mängder koldioxid, och det finns fortfarande många hinder från att massproducera tekniken. Efter att ha misslyckats med vätgasdrivna bränsleceller satsar Toyota nu hårdare på förbränningsmotorer som drivs av vätgas. Företagets ordförande Akio Toyoda har gått ut med att han tror att endast 30 procent av de sålda bilarna kommer att drivas med el. 

Den nya motorn  med kolfångningsteknik testades första gången sommaren 2023 i Toyota GR Corolla när Toyotas Rookie Racing-team deltog i ett ett femtimmars uthållighetslopp i sydvästra Japan. Motorn har två filter som fångar upp koldioxid. Sedan absorberas kol av en behållare med vätska. Med hjälp av motorns egen värme frigörs kol från filtren till vätskan. Hemligheten bakom processen är katalysator med ett ämne som delar upp koldioxiden, tekniken är inte helt olik en vanlig avgaskatalysator. 

Det första koldioxidfiltret sitter på luftfiltret, medan ett annat filter sitter i anslutning till oljekanalerna och tar upp värme från motorn. Enligt Autonews fångade motorn upp 20 gram koldioxid vart 20:e varv, så mängderna är än så länge försvinnande små. Toyota tvingades byta filtren vid varje depåstopp. 
– Mängden koldioxid som återvinns är liten jämfört med mängden koldioxid som genereras i världen. Men varje ny idé börjar i det lilla, säger Naoaki Ito till Autonews. 
LÄS MER: