Så blir nya Volvo EX60 – får ny SPA3-plattform

Volvo lovar nu att städa upp i röran med tre olika plattformar för elbilar. Istället ska en enda ny plattform med snabbare Core Computing ta Volvos elbilar in i framtiden. Nya elbilen Volvo EX60 blir första bilen ut på nya SPA3-plattformen, bekräftar Volvo. 

Volvo Cars har idag en kapitalmarknadsdag i Göteborg där de kommer berätta om sin framtida strategi. Redan på morgonen avslöjar Volvo att de ska städa upp i de vildvuxna floran av elbilsplattformar. Idag har Volvo tre olika arkitekturer för att bygga elbilar. Resultatet har förutom höga kostnader blivit att systemen i nya EX30 och EX90 har haft problem med IT-systemen och en rad buggar.

CMA för Volvo EX40, Geely SEA för  EX30 och SPA2 för nya EX90 – Så många arkitekturer är en kostnadsmässig mardröm för en liten biltillverkare som Volvo. Till exempel bygger BMW och VW merparten av sina modeller på en enda plattform. Men nu lovar Volvo att städa upp i plattformskaoset. Nya SPA3 ska teknikbasen för alla kommande modeller. Den första modellen med nya tekniken blir Volvo EX60 som byggs i Torslanda från nästa år.
– Vår första bil som byggs på SPA3 kommer att vara den kommande helelektriska EX60 SUV, uppger Volvo.

Volvos nya Core Computing-system från Nvidia ska sitta i alla nya elbilar från Volvo i framtiden. Tre plattformar ska bli en på sikt.

Den nya SPA3-bygglådan ska kunna användas till alla kommande bilmodeller. Den ska använda Volvos nya Core Computing-teknik med högre kapacitet än idag. Det betyder att bilarna ska kunna uppdateras på samma sätt som Tesla. Och Volvo ska slippa hålla igång tre olika system samtidigt.
– Det betyder att vi, om vi ville, kontinuerligt kunde utveckla och bygga bilar av alla storlekar – större än EX90 och mindre än EX30 – med samma teknikbas, uppger Volvo. 

Resultatet ska på sikt bli lägre kostnader när samma teknik kan användas för alla bilmodeller. Men det finns risk att Volvo istället blir sittande med fyra elektriska plattformar under en period: CMA, SEA, SPA2 och SPA3. 

Volvo har haft enorma problem med utvecklingen av Core Computing till EX90 som blir först ut med tekniken. De döper nu om hela paketet med system, moduler, mjukvara och hårdvara till klatschiga ”Volvo Cars Superset tech stack”. Men problemen är fortfarande desamma och nya Volvo EX90 släpps ut till kunderna utan 10 viktig funktioner. Journalister som provkörde upplevde en rad buggar.

– Volvo Cars Superset tech-stack förändrar sättet att jobba från grunden: den gör att all vår ingenjörssatsning kan kanaliseras i en enda riktning som driver alla våra produkter, istället för att arbeta med specifika bilprojekt, säger Anders Bell, Chief Engineering & Teknikansvarig på Volvo Cars.

Enligt Anders Bell, som jobbat på Tesla, ska nu kvaliteten i datasystemen vara på rätt väg med det nya arbetssättet. 
– Våra ingenjörer kommer att arbeta på en superset, ständigt förbättra, växa och utöka dess kapacitet och funktioner . Detta möjliggör dramatiskt förbättrad kvalitet, ökad hastighet till marknaden och ständigt bättre bilar för våra kunder.
LÄS MER: