Tesla fyller 20 år – räddades av Mercedes och Toyota

Nu fyller Tesla 20 år som företag. Den sagolika resan startade i en oansenlig byggnad i San Carlos i Californien. Resan mot stjärnorna har varit som en berg-och-dal-bana och Tesla har varit nära att gå under flera gånger. Hade det inte varit för Toyota och Mercedes hade inte Tesla funnits. Idag kämpar de traditionella bilmärkena istället för att ta efter Tesla. 

Den 1 juli 2003 grundades Tesla och startade sin verksamhet i ett oansenligt kontor i San Carlos i Kalifornien. Redan från början var målet att bevisa att elbilar inte behöver vara en dålig kompromiss, utan kan vara bättre än fossilbilar. 

Många tror att Elon Musk startade Tesla, men det är inte sant. De två ganska anonyma och slätstrukna ingenjörerna Martin Eberhard och Marc Tarpenning kom på idén till Tesla 2003. De hade sålt ett företag som tillverkade e-läsare för 187 miljoner dollar och letade efter en ny idé. De inspirerades av GM:s sorgliga nedläggning av elbilen EV1 år 2002, då över 1000 bilar återkallades och förstördes. 

Teslas första grundare Martin Eberhard och Marc Tarpenning. Bild: Stanford University
Teslas allra första kontor i San Carlos i Kalifornien.

Den 1 juli 2003 lanserade de sitt nya företag Tesla Motors i San Carlos i Kalifornien, ungefär tre mil från dagens Fremontfabrik. Den tredje anställde blev nyzeeländaren Ian Wright som skulle ansvara för utveckling. De tre började leta finansiärer och träffade Elon Musk i januari 2004. Elon Musk gick in med 6,5 miljoner dollar och blev ny styrelseordförande i februari 2004. 

En av Musks första åtgärder blev att utnämna Martin Eberhard till företagets vd. Den femte anställde blev JB Straubel. I september 2009 gjordes en uppgörelse att alla de fem först anställd skulle få kalla sig medgrundare. Elon Musk var styrelseordförande, men sägs redan från början ha varit involverad i produktdesignen av Tesla Roadster på detaljnivå.  

Toyota räddade Tesla genom att köpa aktier och sälja Fremontfabriken billigt. Här ses Elon Musk och Akio Toyoda på en presskonferens. Foto: Pressbild

Planen var att börja med en dyr och avancerad sportbil för att steg för steg kunna övergå till allt billigare bilar för massmarknaden. En plan som måste sägas ha lyckats då Tesla Model Y nu är världens mest sålda bil. 

Martin Eberhard var Teslas vd fram till augusti 2007, men petades till teknikchef och fick slutligen lämna företaget helt i januari 2008. Istället blev Ze’ev Drori till vd och koncernchef i december 2007. I januari 2008 var läget kritiskt för Tesla och personalen skars ner med 10 procent, då företaget brände pengar i en okontrollerad hastighet. 

Till en början hade Tesla Model S delar från Mercedes-Benz som ägde 10 procent av Tesla.

I oktober 2008 var läget så kritiskt att Elon Musk själv valde att at över vd-posten. En av hans första åtgärder blev att sparka 25 procent av de anställda. Företaget lyckades undvika konkurs genom att ta in 40 miljoner dollar i konvertibla skuldebrev. Elon Musk lyckades också låna pengar av sina vänner för att Tesla skulle kunna betala sina löner vecka för vecka. Elon Musk lyckades också låna 465 miljoner dollar från amerikansk energidepartementet. Samtidigt lyckades företaget få ut sina första Tesla Roadster till kunder. 

Och hade det inte varit för Mercedes-Benz hade Tesla gått under. Elon Musk lyckades få Daimler AG att investera 50 miljoner dollar för 10 procent av aktierna i Tesla i maj 2009. Dessutom skrev företagen ett strategiskt avtal om samarbete. Utan det avtalet hade inte Tesla funnits idag. Mercedes sålde sina aktier i Tesla 2014. 

Tesla Fremont-fabrik drevs tidigare av GM och Toyota. Foto: Wikipedia

Många har också glömt att Toyota kom som en räddande ängel genom ett partnerskap 2010. Idag säger Toyotas ingenjörer att Tesla Model Y är ett tekniskt mästerverk och att de ska inspireras av Teslas produktionsmetoder och ska införa gigacasting. Men för 13 år sedan var det Tesla som vände sig till Toyota för att lära sig tillverka bilar. 

På en presskonferens med Akio Toyoda tillkännagav Elon Musk samarbetet i november 2010. Då sade Elon Musk att han såg fram emot att lära sig Toyotas tillverkningsteknik och kallade den “världens bästa”. Idag är förhållandet lustigt nog det omvända. 

Idag är det Toyota som vill kopiera Teslas produktionsmetoder med pressgjutna chassidelar.

Elon Musk lyckades dessutom få Toyota att köpa tre procent av aktierna i företaget för 50 miljoner dollar. Dessutom fick Tesla köpa Toyotas och General Motors nedlagda Nummi-fabrik i Fremont för bara 42 miljoner dollar. Där skulle Tesla Model S tillverkas, utan att Tesla hade några ingående erfarenheter om hur bilar massproduceras.

Bilfabriken i Fremont var mer eller mindre fullt utrustad för produktion, och var något av ett lyckoköp för Tesla. En del viktiga fabriksarbetare förmåddes att stanna kvar för att göra omställningen till produktion av Tesla Model S smidig. Avtalet med Toyota gjorde att Tesla fick hjälp att komma igång med sin produktion.

Från Toyotas sida så började man tillverka en elektrisk version av Toyota RAV4 med batteri från Tesla. Endast 2600 bilar tillverkades mellan 2012 och 2014. I slutet av 2016 avslutades samarbetet med Tesla helt och Toyota sålde sina aktier. Toyotas ingenjörer kände att samarbetet med Tesla inte tillförde så mycket och enligt Akio Toyoda började Tesla bli en konkurrent när de etablerade sig i Kina. 

Få kunde då ana att Tesla några år senare skulle köra om Toyota som världens mest värdefulla bilföretag. Tesla är idag värt nästan fyra gånger mer än Toyota på marknaden. Under söndagen rapporterades nya leveranssiffror på 466 000 bilar för andra kvartalet, och företaget jagar nu Toyota även i volym, än så länge är Toyota mer än fem gånger större i antal tillverkade bilar. 
Källor: Nikkei Asia, The Street m fl

Teslas milstolpar

Namnet Tesla

Passande nog fick företaget sitt namn efter uppfinnaren Nikola Tesla som på 1800-talet bland annat upptäckte egenskaperna hos roterande elektromagnetiska fält. Hans upptäckter ledde till grund för växelström, som än i dag används i elmotorer. Många ingenjörer beundrar i dag Nikola Tesla för hans historiska upptäckter som förändrade elektrotekniken.

Tesla Roadster

Tesla Roadster var långt ifrån dagens Teslor, men sportbilen hade  flera banbrytande egenskaper. Framförallt var räckvidden betydligt bättre än i gamla tiders elbilar. Roadster kom nästan 40 mil på en laddning. Dessutom var accelerationen lika bra som i andra sportbilar. Att bilen kunde laddas i ett vägguttag var också nyskapande. När bilen lanserades kostade den över 100 000 dollar

Tesla börsnotering

Under 2010 löste sig finansieringsproblemen för Tesla då företaget börsnoterades. Bolaget tog in 226 miljoner dollar när aktien introducerades för 17 dollar på Nasdaqbörsen. Ett år senare visade företaget upp prototypen för Model S, elbilen som skulle komma att förändra världen. Tesla meddelade att Model S skulle kosta 76 000 dollar i USA.

Model S lansering

Tesla Model S introducerades på marknaden 2012 och fick genast ett mycket gott mottagande. Den lyxiga sedanen fick utmärkelser och positiva recensioner från flera bil- och miljötidningar och förändrade världens syn på vad en elbil var. Model S hade en räckvidd på nästan 50 mil när den lanserades.

Samma år som Model S började levereras till kunderna började Tesla öppna egna laddstationer, så kallade Superchargers. De första sex låg i Kalifornien och i dagens läge finns det långt över 1000 stationer i hela världen. Från början var det helt gratis att ladda för den som hade köpt en Tesla.

Under 2013 meddelade Tesla att de skulle bygga en Gigafactory i Nevada. I dag tillverkas en stor del av batterierna till Teslabilarna i Gigafactory Nevada.

Model 3 lansering

2016 blev ett mycket viktigt år för Tesla. I början av året visade företaget upp Tesla Model 3 som skulle vara den första massmarknadsmodellen överkomlig för vanligt folk. En entusiastisk Elon Musk meddelade att Tesla skulle bygga 200 000 bilar redan andra halvåret 2017. Det blev bara en fjärdedel så många, och Elon Musk kallade tiden för ett ”produktionshelvete”.

2018 blev ett jobbigt år för Tesla. I början av året producerades bara en bråkdel av de Model 3-bilar som det var planerat för och det tog tid att få fart på produktionen. Det blev ännu mer problem i augusti när Elon Musk twittrade ut att Tesla planerade att bli privata för en kurs på 420 dollar. Börskursen rusade och finansinspektionen startade en utredning mot Elon Musk. Tesla fick betala böter på 20 miljoner dollar. Elon Musk tvingades avgå från posten som styrelseordförande, men satt kvar som vd.

Model Y och Cybertruck lansering

Det följande året blev bättre för Tesla. Företaget visade upp SUV:en Tesla Model Y som fick ett gott mottagande på marknaden. I slutet av året visades Cybertruck som gjorde sensation. Elon Musk lyckades krossa en okrossbar ruta under presentationen, men det ökade bara publiciteten runt bilen.  Den viktigaste händelsen för svenskt vidkommande var marknadsintroduktionen av Model 3 i mars.

Teslaaktien

Precis som alla andra biltillverkare blev pandemiåret 2020 utmanande för Tesla, men företaget lyckades gå stärkta ur krisen. På börsen slog Tesla rekord efter rekord och blev världens högst värderade biltillverkare och var under en period värt över 1200 miljarder dollar. Idag ligger börsvärdet på omkring 820 miljarder dollar.

Leveransrekord och Gigafactorys i hela världen

Tesla har numera fabriker i USA, Kina och Tyskland, dessutom byggs en ny fabrik i Mexiko. Företaget utvecklar nu flera nya modeller som ska öka volymen jämte dagens modeller, bland annat en liten billig elbil som ska kosta 25 000 dollar. I andra kvartalet 2023 slog företaget leveransrekord med 466 000 bilar.