Trots att många tvivlat lyckades hon med den omöjliga räddningsaktionen. Idag är Nevs vd Nina Selander hjälte efter att ha lyckats sälja elbilsprojektet Emily GT och Pons – något som kan ge Saabfabriken nytt liv.
– Det har svängt mycket, det har varit många negativa kommentarer, berättar hon.
I februari blev dåvarande HR-chefen Nina Selander oväntat vd för Nevs. Beskedet kom på mejl från Kina med ett protokoll där det stod att den tidigare vd:n skulle ersättas. Det första uppdraget var den minst sagt otacksamma uppgiften att ersätta bolaget i viloläge och säga upp nästan hela personalen.
Men Nina Selander och många av de uppsagda vägrade att ge upp. Ganska snart föddes en plan om att försöka resa sig och ge de otroliga projekten som i hemlighet utvecklats av Nevs nytt liv.
– Jag sade upp de här människorna och de reser sig upp och kommer fram och frågar om vi kan köra direkt och hur vi kan göra något tillsammans. Det har varit en drivkraft.
I april slog den tidigare hemliga projektbilen ner som en bomb. Elbilen Nevs Emily GT avslöjades av Auto Motor Sport. Efter att tidningen hyllat bilen som ”en svensk Porsche Taycan” om en snöboll i rullning. Nevs och Nina Selander och den tidigare hemliga elbilen blev en världsnyhet.
På bara 10 månader hade Saab-ingenjörer på Nevs i största hemlighet utvecklat en av världens mest avancerade elbilar i Trollhättan. Nevs Emily GT bär klara släktdrag med Saab 9-5 NG och en del andra Saabbilar. Efter bara 10 månader hade teamet gått från ett blankt papper till en körbar prototyp klar för visning och tester.
– Det är en för snygg, bra och modern elbil för att gå i graven, sade Nevs vd Nina Selander till Carup.
Historien om Emily GT börjar med att Nevs ägare Evergrande hade köpt hjulmotorföretaget Protean Electric. Mycket hastigt fick Nevs under 2019 uppdraget att ta fram en unik elbil som skulle visa på fördelarna med hjulmotorer. Kodnamnet för projektet blev Nevs Emily GT, då ordern från Evergrande kom samma dag som Emily hade namnsdag.
Uppdraget att leda projektet gick till Nevs chefsingenjör och programdirektör Peter Dahl, en rutinerad utvecklingsingenjör som började på Saab Automobile redan 1994. Totalt arbetade 350 personer med bilen under ett knappt år. Men när Nevs i Kina hamnade i ekonomisk kris lades allt i malpåse. Nina Selander och flera andra bestämde sig för att offentliggöra Nevs Emily GT och den självkörande bilen Pons för att få ut budskapen att de var till salu. Uppmärksamheten har varit enorm, men reaktionerna blev inte bara positiva.
– Det har svängt mycket, i början var det jobbigt, då var det mest negativa kommentarer. Det var mycket om mitt utseende att jag var en HR-kärring och jag har till och med blivit kallad bitch. Men nu känns det skönt. Även om vissa tyckt att jag var oempatisk när jag tvingades säga upp folk så jag har varit ärlig, jag har bara drivits av att rädda Trollhättans arv.
När projektet blev offentligt dök det upp flera intressenter som var intresserade av att köpa upp det unika elbilsprojektet med hjulmotorer, fantastisk väghållning och en Saabinspirerad design. Förhandlingarna drog ut lite på tiden. I september kom EV Electra in i bilden. En avgörande faktor till att affären gick vidare till slutförande var att de ville satsa på Trollhättan och människorna som jobbat hos Nevs. Affären med EV Electra och affärsmannen Jihad Mohammad blev klar så sent som i onsdags och på fredagen blev allt offentligt på en presskonferens under eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg.
– Det är svårt att sätta ord på det här, vi har jobbat så hårt för detta och många har sagt att det inte går. Det är överväldigande. Jag är så otroligt glad över alla som har visat att det är möjligt. För mig personligen känns det skönt, först fick jag lägga ner och till slut blir det något bra efter att vi har fightats.
Köparen EV Electra är baserade i Libanon och Kanada är en doldis i bilvärlden. De har utvecklat flera bilmodeller, men hittills inte startat någon tillverkning. Naturligtvis återstår det mycket innan tillverkningen kan vara igång i Trollhättan. Men så här långt ser det lovande ut. Men i dagens läge kan det vara ett sisyfosarbete för vem som helst att dra igång en elbilsfabrik. Ägaren Jihad Mohammad sägs ha gjort en enorm förmögenhet i telekombranschen.
– Ja, vi har varit väldigt öppna med att de måste förstå vad som som krävs finansiellt, han kan inte mer än visa det. Han är finansiellt stark och nu blir det upp till honom. Men han är väldigt medveten om kostnaderna, säger Nina Selander.
Efter jul är planen att den del av personalen som inte redan fått nya anställningar ska kunna komma tillbaka och börja jobba med projekten i det nya bolaget EV Electra Sweden. Sedan ska bilproduktionen vara igång redan i juli nästa år. Flera nyckelpersoner från Nevs sägs redan vara klara. Själv kommer Nina Selander att stanna kvar hos Nevs där det idag arbetar 22 personer, kanske firar hon med tårta på måndag.
– Jag blir kvar på Nevs, vi är 22 stycken, vi äger 20 procent av fabriksbolaget. Parallellt med det kommer vi att arbeta med att stötta det nya bolaget som sätts upp.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter