Så ofta anmäls bilhandlaren Kamux till ARN

Kamux är Sveriges näst största begagnathandlare och har skakats av interna oegentligheter. En granskning visar att handlaren har en relativt hög frekvens av anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. På cirka 17 000 sålda bilar har Kamux anmälts 306 gånger och hittills blivit fällda 37 gånger. 
– Vi har tidigare rapporterat om att det funnits oegentligheter och vissa brister inom interna kontroller av exempelvis däck- och hjulhantering och testprocesser vid inköp. Dessa har vi nu under året tagit aktiv styrning över och förbättrat avsevärt, säger nye vd:n Andy Rietschel.

Carup har tidigare granskat hur många som anmäler Sveriges största begagnathandlare Riddermark Bil till Allmänna Reklamationsnämnden. På 57 000 sålda bilar sedan 1 januari 2023 har 442 kunder anmält Riddermark till ARN, vilket motsvarar 0,77 procent. Nu visar en ny granskning att Sveriges näst största begagnathandlare Kamux har en betydligt högre frekvens av anmälningar och fällningar hos ARN jämfört med den största aktören Riddermark Bil. 

Kamux uppger att de mellan 1 januari 2023 och 30 mars 2024 sålt 15 540 bilar. Eftersom de är börsnoterade i Finland vill de inte ange en dagsaktuell siffra, men enligt Carups beräkningar handlar det om cirka 17 000 bilar under 2023 och fram till början av juni 2024. Under samma period har Kamux anmälts 306 gånger till ARN och blivit fällda 37 gånger och friade 72 gånger, uppger ARN. Resterande fall är fortfarande under handläggning. Det innebär att bolaget har mer än dubbelt så hög anmälnings- och fällningsfrekvens som Riddermark Bil. Cirka 1,8 procent av bilköpen som görs hos Kamux hamnar hos Allmänna Reklamationsnämnden.

Som bilköpare har du långtgående rättigheter enligt konsumentköplagen när du köper en begagnad bil. Bilhandlaren ansvarar för fel som anses ha funnits vid leveransen i upp till två år. I det här fallet gick turbon sönder på en Mazda och Kamux rekommenderades att köpa tillbaka bilen.

I många fall handlar det om fel på bilen som uppstått efter köpet, där Kamux bestrider att de har ansvar för felet, men där nämnden rekommenderar att de ska ersätta bilköparen. I fem av fallen har ARN rekommenderat Kamux att köpa tillbaka bilar. I två av fallen med återköp hade Kamux missat att informera köparna om ångerrätten vid distansköp, och måste därför köpa tillbaka bilar, trots att de enligt ARN inte var ansvariga för felen som uppstod på bilen. 

Köpare av begagnade bilar har idag ett relativt långtgående skydd genom konsumentköplagen. Det säljande företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den levererades till konsumenten, även om felet visar sig först senare (så kallat ursprungligt fel). Ett fel som visar sig inom två år från avlämnandet anses vara ett fel som säljaren ansvarar för, om inte säljaren bevisar något annat eller om detta är oförenligt med varans eller felets art.

Kamux har erkänt att det pågått ”oegentligheter” bland medarbetarna i deras svenska verksamhet och säger sig jobba hårt för att öka kundnöjdheten. Oegentligheterna ska, enligt bolaget, bland annat handla om hantering av däck och processer vid inköp. Ett mindre antal medarbetare har fått sluta inom Kamux i Sverige och Andy Rietschel som varit chef inom Tesla i Sverige och Xpeng har tagit över som Sverigechef för det finländska börsnoterade bolaget.  

För att sätta fallen i relation undrar jag hur många bilar Kamux sålt privat i Sverige från 1 jan 2023 till dags dato?  
 – Under 2023 sålde vi 12 777 bilar i Sverige och under första kvartalet 2024 sålde vi 2 763 bilar, varav merparten till privatpersoner. Då vi är ett börsnoterat bolag kan vi inte officiellt gå ut med försäljningssiffror för ett pågående kvartal som ännu inte rapporterats officiellt, säger Andy Rietschel i ett skriftligt svar till Carup.

Vad är det för brister som tidigare funnits i den svenska verksamheten? 
– Vi har tidigare rapporterat om att det funnits oegentligheter och vissa brister inom interna kontroller av exempelvis däck- och hjulhantering och test-processer vid inköp. Dessa har vi nu under året tagit aktiv styrning över och förbättrat avsevärt. Till exempel har vi ingått avtal för tredjepartstester med både Opus och Svensk Bilprovning, samt Mekonomen Fleet för verkstadsjobb.

Behöver Kamux kunder vända sig till ARN för att få rätt?
– Kamux eftermarknadsteam jobbar heltid med att lösa eventuella utmaningar med bilar som vi har levererat. Då vi säljer begagnade bilar i befintligt skick, kan det ibland uppstå oklarheter och missar i att något inte blivit fixat innan leverans, då löser vi detta så snabbt vi bara kan och i de flesta av dessa fall är kundnöjdheten mycket hög. I vissa fall har kundernas förväntningar varit annat än vad som utlovats av både säljare och eftermarknadsteam, vi försöker då aktivt arbeta med kunden för att ändå komma fram till en lösning. I en del fall behöver vi som MRF-ansluten bilhandlare hänvisa kunderna till ARN för att få en oberoende parts åsikt om fallet. Vi vill såklart aldrig att det ska gå så långt och vi jobbar som sagt aktivt med att se hur vi kan minimera dessa fall.

Följer Kamux alltid ARN:s rekommendationer?
– Kamux följer självklart alltid ARN:s beslut, det är viktigt för oss att alltid förhålla oss till lagar och regelverk och de bedömningar som görs därefter. 

Fakta – de mest anmälda bilföretagen hos ARN 2023-2024

  1. Riddermark, 442 st.
  2. Kamux, 306 st.
  3. Hedin Automotive 297 st.
  4. Bilia, 144 st.
  5. Kvdbil AB, 95 st.
  6. Tesla TM Sweden, 82 st.
    Källa: ARN, avser anmälningar från 1 januari 2023 till 5 juni 2024. Totalt är det 8085 motorärenden hos ARN sedan 1 januari 2023, siffran innefattar även hyrbilar och bildelar.

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester