Så kan vanlig B7-diesel bli lika bra som blankdiesel

Vanlig B7-diesel kritiseras för svampangrepp och högre förbrukning. Den skulle enkelt kunna bli lika bra som den hyllade blankdieseln. Trots det har bensinbolagen inte några planer på att förverkliga idéen. 
 – Det finns en anledning till att man inte gör det här, säger Lennart Olsson, bränsleexpert på Circle K.

Den vanliga dieseln B7 består till sju procent av RME, Rapsmetylestrar. Vissa dieselförare ratar B7-dieseln då de är rädda att det ska bildas fällningar på botten. De menar också att blankdiesel, som är ren diesel, gör att motorn blir både starkare och snålare.

Genom att blanda in det förnybara dieselbränslet HVO istället för RME i B7-diesel skulle vi i stort sett kunna få blankdiesel med samma miljöpåverkan som dieseln med den rapsbaserade tillsatsen RME. Dessutom skulle dieseln kunna lagras längre.
– Den enkla anledningen är att HVO är dyrare än RME och att man behöver tillsätta ett smörjande additiv i dieseln om man tar bort RME, säger Lennart Olsson. 

Motorexperten Stefan Olsson på BSR Motoroptimering. Han har genomfört testar av de flesta dieselsorterna.

I rapsen finns det stor risk att svampar, alger och sporer gror och blir till fällningar och angrepp. Bensinkedjorna avråder från att lagra vanlig B7-diesel längre än ett år. Men med HVO kommer man undan även de problemen.
– När det står länge gror det och blir till svampangrepp, det är något som man verkligen inte vill ha i en motor, säger Stefan Olsson på BSR Motoroptimering. 

Det har gjorts tester där man blandar in HVO i vanlig diesel. Resultatet blir slående, man får ett bränsle med båda blankdieselns och den traditionella dieselns positiva effekter. 
– HVO i diesel blir i princip samma sak som en blankdiesel men med lägre densitet än ren diesel. HVO har densitet 0,78 mot dieselns 0,815 kilo litern. Densitet anger vikten per liter drivmedel, lägre densitet betyder också lägre energiinnehåll, säger Lennart Olsson. 

Den minimala skillnaden skulle vanliga bilister inte märka av. Ändå har man inga planer på att ersätta RME med HVO. Inte heller kan experten uttala sig om vad en liter diesel, utblandad med HVO, skulle kosta vid pumpen. Men det torde kunna räknas i ören.
– Jag kan tyvärr inte uttala mig om vad den skulle kosta eller om framtida priser, men kan konstatera att det idag skulle bli dyrare att använda HVO istället för RME, säger Lennart Olsson.

En som ofta förespråkat sänkta priser på HVO är Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnsson i småländska Alvesta. Hon såg tidigt fördelarna med HVO och att man kunde få bort problemen med sporer och svampbildning.
– HVO är alldeles för dyrt för vanliga konsumenter. Men om man kunde få ner priset skulle det faktiskt kunna vara ett alternativ till blankdiesel, säger hon.

Hennes bensinbolag är snart 50 olika stationer i södra Sverige. Många av deras kunder efterfrågar blankdiesel. Och Oljeshejkerna Johnsson skulle gärna erbjuda HVO, men i dagsläget är priset för högt.
– Man måste förstå att vanliga konsumenter tänker på priset. Om man kunde få ner priset på HVO skulle det bli lättare för fler att kunna tanka, det har många fördelar, säger Nora Johnsson.

Det är inte bara bönder, båtägare och husbilsfantaster som förespråkar blankdiesel. Efterfrågan stiger över hela landet och många tycker att deras dieselbilar går bättre och längre på det här bränslet.
– Vi håller på att testa det här nu, det skulle mycket väl kunna vara så att man kommer längre på blankdiesel, säger Stefan Olsson. 

Han tror att dieselmotorerna snart kommer att dö ut som dinosaurierna. Den stora anledningen är att motorerna är smutsiga. 
– Det är väldigt stora problem med utsläpp av kväveoxid, det går inte att ha det så längre, därför tror jag inte att dieselmotorerna kommer att tillverkas så länge till, säger Stefan Olsson. 
LÄS MER: