Så görs jättetunneln säker med specialmetod

Kommer det vara säkert att åka bil under Mälaren? Trafikverket visar nu upp hur de säkerställt E4 Förbifart Stockholm med specialmetoder. Delar av tunneln kommer öppna fyra år tidigare än planerat. 

Nu har trafikverket beslutat att öppna en del av E4 Förbifart  Stockholm tidigare än väntat. Förbifarten ska ta bilister från södra till norra delen av Stockholm, där merparten går genom en tunnel. Nu satsar man på att öppna sträckans ena del för trafik redan hösten 2026. 

E4 förbifart Stockholm är en motorvägsförbindelse genom västra Stockholm, där man majoriteten av vägen kör igenom en tunnel. Vägen är uppbyggd i två delar. 

Den ena mellan Kungens kurva och Hjulsta och den andra mellan Hjulsta och Häggvik. Arbetet med den sistnämnda har nu kommit så pass långt att man nu väljer att öppna sträckan tidigare än väntat.
– Det är glädjande att kunna delöppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta, en sträcka på 3,5 km, varav 1,8 km går i tunnel, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.

Hela E4 Förbifart Stockholm öppnar enligt plan 2030. Men delen mellan Häggvik och Hjulsta kommer öppnas för trafik under hösten 2026, vilket Camilla Magnusson menar kommer med fördelar.
–Det här är ett område med högt tryck på det lokala och regionala vägnätet. Genom att delöppna avlastar vi de större omkringliggande vägarna, säger Camilla.

Då ska du kunna genom en 18 kilometer lång tunnel kunna ta dig från Kungens Kurva till Häggvik. Tunneln är byggd så att den till stor del bland annat ligger under Mälaren. Något som kan oroa en del framtida resenärer, men nu avslöjar Trafikverket hur de burit sig åt när de konstruerat tunneln.
– Egentligen är det inga konstigheter att vi bygger en tunnel under vatten, säger Beatriz Martinez Megia, projektledare för E4 Förbifart Stockholm. 

Under Mälaren har Trafikverket haft en del geologiska förutsättningar som gjort att de behövt säkerställa tunneln med hjälp av en specialmetoder. Bland annat så har vatteninläckage tätas genom injektering där man borrar djupa hål som fylls med cement. På det sättet fylls sprickor och håligheter i berget. 

Vatteninläckage tätas genom injektering Foto:Trafikverket.
Rörspiling Foto: Trafikverket.

En del ställen under Mälaren där tunneln kommer gå ligger på så kallade regionala svaghetszoner. Där har berget behövt stärkas ytterligare. Det har gjorts genom rörspiling. Det fungerar som en förförstärkning där man bygger en metalltunnel i förväg cirka 15 meter framåt.
– Det är så vi tagit oss igenom den här zonen, säger Klas Dalberg, delprojektledare Berg E4 Förbifart Stockholm. 

Men ifall du fortfarande skulle tycka det är läskigt att färdas i tunneln så är dess två olika tunnelrör bägge utrustade med utrymningsvägar var 100-150:e meter.
– Varje utrymningsväg har sitt egna namn och nummer. Om något skulle hända i en av tunnlarna kan vi evakuera folk till den andra, säger Beatriz Martinez Megia, projektledare för E4 Förbifart Stockholm.

Illustration över svaghetszoner Foto: Trafikverket.

LÄS MER: