Så gick 260 miljarder upp i rök – på två år

På midsommaraftonen 2022 gick Polestar in på Nasdaq-börsen. Bolaget siktade mot stjärnorna och var då värt dubbelt så mycket som Volvo Cars. Exakt två år senare har 260 miljarder kronor försvunnit i ett svart hål. Här är planerna som sprack och löftena som inte infriades. 

Historien om elbilsmärket Polestar börjar lustigt nog i ett moln av avgasrök med hårdtrimmade bensinracingbilar. Kände svenske racerföraren Janne ”Flash” Nilsson startade racingstallet Flash Engineering 1996 för att tävla i STCC 1996.

Teamet tävlade först med en Volvo 850 och sedan S40 och S60. År 2005 sålde Flash stallet till Christian Dahl som döpte om det till Polestar Racing. Förutom racerbilar utvecklade Polestar trimmade Volvobilar, som Volvo S60 Polestar med 350 frustande bensinhästar.  

Polestar har sina rötter i racingstallet Polestar-Cyan och Flash Engineering. Bild: Volvo Cars
Konceptbilen Volvo Concept 40.2 blev grunden till Polestar 2. Bild: Volvo Cars

Volvo köper Polestar

I juli 2015 tillkännagav Volvo att de köpt Polestars avdelning för Volvotrimning och varumärket Polestar. Planen var då att Polestar skulle bli Volvos motsvarighet till BMW M, Mercedes-AMG och Audi Sport. Två år senare i juni 2017 kom beskedet att Volvo istället skulle knoppa av Polestar som eget eget bilmärke med eldrivna modeller. Ny vd för Polestar blev Volvo Cars designchef Thomas Ingenlath med en bakgrund från designavdelningarna på Skoda och Volkswagen. 

Första egna bilen kom 2017, laddhybriden Polestar 1 som baserades på Volvo Concept Coupé. Bild: Polestar

Några månader senare, i oktober 2017, presenterades Polestars första egna modell, som egentligen var en Volvobil. Polestar 1 var en kupémodell som från början hetat Volvo Concept Coupé. I Polestar-kläder blev den en laddhybrid med bensinmotor från Volvo och hela 600 hästkrafter. Prislappen låg på 1,7 miljoner kronor och 500 bilar skulle tillverkas. På den tiden var Polestar ett helägt dotterbolag till Volvo Cars. 

Polestar 2 nådde svenska köpare sommaren 2020. Bild: Polestar

Första elbilen

I februari 2019 drog Polestar täcket av sin första elbil. Polestar 2 baserades på en design som ursprungligen var konceptbilen Volvo Concept 40.2 som visats 2016. Vid premiären sades att den billigaste bilen skulle kosta 39 900 euro, något som aldrig blev verklighet. De första leveranserna av Polestar 2 drog igång sommaren 2020 och bilen fick många lovord i pressen. Det började dock lite motigt med många bilägare som fick bärga sina bilar, men efter en återkallelse lyckades Polestar lösa problemen med barnsjukdomar. 

I börsprospektet framställer sig Polestar som det enda märke som kan jämställas med Tesla.
Ledningens prognoser utlovar en försäljning på 225 000 bilar under 2024. Första kvartalet i år såldes 7200 bilar. Prognosen för nästa år är nu 155 000 – 165 000 bilar.

Polestar ska börsnoteras

I september 2021 kom det officiella beskedet att Polestar skulle in på Nasdaq-börsen. En av delägarna var Leondardo DiCaprio, känd från filmen Wolf of Wall Street, där han blev rik på att sälja tveksamma aktier över telefon. Polestars börsentré skulle göras via en SPAC-affär där ett tomt bolag utan verksamhet köper upp Polestar. Polestars börsprospekt utlovar en sensationell tillväxt, fullt i klass med vad Jordan Belfort utlovade sina klienter.

Polestar siktade verkligen mot stjärnorna. Redan 2025 skulle 290 000 bilar säljas, lovade Polestar. Polestar 3 som skulle börja tillverkas 2022 skulle konkurrera Porsche Cayenne. Polestar 4 skulle komma 2023 och konkurrera med Porsche Macan.  Ökningen mot stjärnorna skulle ske i en hastighet som får Tesla att förblekna. Under 2024 skulle 225 000 bilar säljas. Enligt prospektet var Polestar det enda märke som kunde jämställas med Tesla som globalt elbilsmärke. 

Polestars ledning jublar i New York några dagar efter introduktionen. Bild: Polestar

Midsommarafton 2022

På eftermiddagen svensk tid på midsommaraftonen 2022 gjorde aktien sin entré på Nasdaqbörsen. Samtidigt som svenska folket inmundigade sill och nubbe gjorde aktien succé. Polestar stängde på 13 dollar, en kurs som gav företaget ett börsvärde på 27 miljarder dollar, 275 miljarder kronor med dåvarande valutakurs. Det innebär att den lilla elbilstillverkaren utan egna fabriker och tekniska plattformar var värd dubbelt som mycket som Volvo Cars om vi räknar bort Volvos innehav av Polestar-aktier.

Vägen mot stjärnorna tycktes vara lika spikrak som en raket som strävar mot rymden. Ett svenskt Tesla tycktes ha skapats. Efter midsommar flög ledningen till New York för att fira och ringa i börsklockan på Nasdaq-börsen på Wall Street. 
– Det här är en så stolt dag för mig och våra 2000 anställda runt om i världen och att ringa i klockan på Nasdaq är en symbolisk högtid. Idag markerar verkligen början på nästa kapitel i berättelsen om Polestar. Vi har en tydlig vision om vad den historien kommer att vara, och noteringen ger oss plattformen att accelerera och driva på hårdare för en övergång mot mer hållbar mobilitet, sade vd Thomas Ingenlath. 

Både han och styrelseordföranden Håkan Samuelsson hade många skäl att jubla. Ingenlaths egna Polestaraktier var nu värda 62 miljoner kronor och Samuelsson kunde räkna in långt över 100 miljoner miljoner.  Men ganska snart började molnen att torna upp sig och himlen var inte längre stjärnklar för Polestar.

Rapporterna en besvikelse

Den första delårsrapporten som börsnoterat bolag blev en besvikelse för marknaden. Inte många hade räknat med en förlust på nio miljarder för första halvåret, även om börsnoteringen kostat nästan fyra miljarder kronor. Aktien fick sig en rejäl knäck och åkte ner till drygt fyra dollar, men repade sig snart till åtta dollar. Även rapporten för tredje kvartalet med en förlust på 2,7 miljarder kronor var besk medicin att svälja för investerarna.  

Många fick upp starka förhoppningar när Polestar infriade sitt nedskrivna mål för 2022 och lyckades sälja 51 200 bilar efter en stark spurt. Men samtidigt skrev bolaget ner sitt tidigare mål för 2023 från 124 000 bilar till endast 80 000 bilar. Men det skulle snart visa sig att Polestars försäljningsprognoser knappast var säkrare än SMHI:s femdygnsprognoser.

Polestar 3 visas i oktober 2022. Bilen är över ett år försenad något som drabbat bolaget hårt. Bild: Polestar

Missade sänkta prognoser

Ganska snart skedde nya revideringar nedåt från sänkta målet 80 000 bilar och till slut blev det 54 600 sålda bilar för helåret 2023.  Polestars nya giv är nu att 155 000 – 165 000 bilar ska säljas under 2024, istället för det ursprungliga målet på 290 000 bilar. Men försäljningssiffran för första kvartalet 2024 blir en chock: Bara 7200 bilar, en nedgång med 40 procent från föregående år. 

Polestars planer på att ha tre bilar på marknaden under hela 2023 sprack, delvis utan egen förskyllan. Polestar 3 delar plattform med nya elbilen Volvo EX90, och den nya tekniken med core computing visade sig bli en enorm utmaning för Volvo Cars ingenjörer. Men inte heller Polestar 4 som till stor del utvecklades i Kina hann bli klar i tid. Den skulle ha kommit under 2023, men kommer först efter sommaren i år i Sverige. 

Polestar 4 skulle ha kommit under 2023, men når Sverige först i år. Bild: Polestar

Lever på lånade pengar

Följden blev att bolaget gjorde enorma förluster och tvingades leva på lånade pengar. Volvo Cars fick låna ut 11 miljarder kronor via ett så kallat konvertibellån. Dessutom var Polestar skyldiga Volvo åtta miljarder för bilar tillverkade på kredit. Skulden till Volvo var under en period uppe i 19 miljarder kronor. Men Polestar uppger att de avbetalat skulderna för utvecklingskostnader och bilar som Volvo tillverkat åt dem och det återstår cirka 11 miljarder. Totalt har Polestar lånat över 50 miljarder kronor.

Stjärnhimlen förvandlades till ett svart slukhål. Samtidigt som Polestar hade massor av egna problem gick elbilsmarknaden åt ett helt annat håll än vad bolaget hade hoppats på. Tesla chocksänkte överraskande sina priser i början av 2023, något som satte enorm press på hela sektorn. Hajpen runt elbilar stannade av och färre bilköpare vågade gå över till elbilar. Flera länder ströp sina bidrag till elbilar. Resultatet blev en enorm press på många elbilsaktier. I början av 2024 hade Polestars aktie pressats ner till drygt två dollar. Men det skulle komma att bli mycket värre. 

Bomben: Missade sina rapporter

Den 28:e februari i år skulle Polestar ha släppt sin rapport för fjärde kvartalet och sin årsredovisning. Men samtidigt som man tog in 10 miljarder kronor i lån meddelade Polestar lite diskret att man skjuter upp rapporterna. Nytt datum sades senare vara 30 april. Men inte heller då lyckas Polestar få fram rapporten, den var nu försenad på obestämd framtid. Den 17:e maj slår bomben ner: Nasdaq hotar Polestar med uteslutning från börsen för att de inte sköter sin rapportering. 

Följden blir att många investerare tappar förtroendet totalt för Polestar. Samtidigt delar Volvo Cars ut sina Polestar-aktier till 100 000-tals ägare. Säljtrycket på Nasdaq blir enormt och kursen i Polestar kollapsar och står idag i 70 cent. Bolaget som på midsommaraftonen 2022 var värt 275 miljarder kronor värderas nu till 15 miljarder kronor på börsen. Därmed har 260 miljarder kronor gått upp i rök på exakt två år – en av de största aktiekrascherna i svensk företagshistoria. 

Polestar 3 hyllas unisont i tester. Bild: Polestar

Hyllas i tester

I bjärt kontrast till kursutvecklingen hyllas nu Polestars nya bilar när journalister får testa dem i Spanien. Om Polestar hade varit lika duktiga på bolagsstyrning och försäljning som på ingenjörerna är på bilbyggen torde utvecklingen ha varit annorlunda:
– Världsklass. Även om Polestar 3 känns mer som en ordinär bil jämfört med Polestar 4 – som tar allt till en ny nivå. Har man ändå inte lämnat något åt slumpen här, kvalitetskänsla och materialval håller hög nivå. Faktum är att Polestar får Porsche att kännas lite old school när det kommer till infotainment, skrev Julia Brzezinska på Carup i vårt test.

Någon vecka senare väljer ordföranden Håkan Samuelsson att avgå med hänvisning till att det är dags att gå i pension. Han tar på sig en del av skulden för rapportkaoset men manar investerarna till tålamod. Vd Thomas Ingenlath sitter kvar och lovar bättre tider för Polestar när rapporterna skickats in i slutet av juni. Han säger till DI.se:
 – Vi har väldigt många bevis för att det här företaget är i god form och levererar produkter av hög kvalitet. Hos oss finns tryggheten i att vi har service och reservdelar. Vi har all produktion igång och vi ska fortsätta leverera bilar till kunder.
LÄS MER: