Elbilar som bara snabbladdas kan snabbt få batteriskador. En två år gammal Tesla Model 3 som körts 9630 mil som taxi har tappat 16 procent av batterikapaciteten på bara två år.
– Bilen har nästan bara laddats på Supercharger, säger Tesla-Björn som testat taxi-Teslan.
Elbilar har blivit populära som taxibilar, trots att laddningen av batteriet innebär en del stillestånd. När en avlönad förare väntar på att bilen ska laddas är det förstås bara snabbladdning som gäller. Youtubern Björn ”Tesla-Bjørn” Nyland har fått möjligheten att testa en Tesla Model 3 Long Range som är två år gammal och nästan enbart laddats på snabbladdare.
Bilen har inte rullat mer än 9630 mil, men det som skiljer den från många andra elbilar är att nästan all laddning, cirka 94 procent, gjort på Superchargers. Således har 9000 mil snabbladdats i bilen och det har inte gått obemärkt förbi. Den unika datan kan tas fram via olika diagnosappar, sannolikt är det ”Scan my Tesla” som används.
Bilens räckvidd har enligt testet krympt ihop till 432 km. Batteriet som från början hade en nettokapacitet på 74,5 kWh är nu nere i en kapacitet på 62,8 kWh, en försämring på omkring 16 procent. Förbrukning är dock ganska oförändrad, och håller fullt godkända 14,8 kWh/100 km.
– Jag ska för säkerhets skull gräva djupare i bilens skick för att se att det inte är något annat fel på bilen. Mycket handlar om att snabbladda batteriet på rätt sätt, säger Tesla-Bjørn.
Som tur är laddar de flesta elbilsägare inte all sin energiförbrukning via snabbladdare. Resultatet är helt i linje med den större studie som Carup tidigare har publicerat. Aviloo har undersökt hur batteriet åldrats i ett antal bilar som hemmaladdats eller snabbladdas. Hos bilar som endast hemmaladdats fanns 94,5 procent av batterikapaciteten kvar efter 8000-10000 mils körning.
Bilar som endast hade snabbladdas hade istället bara 87 procents kapacitet kvar. Omkring 160 elbilar från olika tillverkare ingick i analysen, uppger företaget. Aviloos test av den aktuella Teslan hävdar dock bara 11 procents försämring av batteriet, medan Tesla-Bjørn kom fram till 15 procent.
För den som fungerar på att köpa en begagnad elbil är det därmed av högsta vikt att kontrollera hur laddningshistoriken på bilen ser ut. Har bilen gått som taxi finns det anledning att tro att batteriet kan ha slitits hårdare än på en bil som gått i vanlig trafik.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter