Rekordlite skiljer mellan beg elbil och bensinbil

Begagnade elbilar är snart billigare än bilar med förbränningsmotorer. I USA har omsvängningen redan hänt. I Sverige är begagnade laddhybrider nu dyrare än elbilar – och skillnaden mellan elbilar och renodlade bensinbilar är mindre än tidigare.

För första gången är begagnade elbilar billigare än fossildrivna bilar i USA, det visar en färsk rapport från iSeeCars. Rapporten visar också att priserna inte bara sjunker, utan att de dessutom sjunker i en hastigare takt än tidigare.

Enligt studien sjönk den genomsnittliga begagnade elbilen med 265 dollar, motsvarande 2785 kronor, under den genomsnittliga bensinbilen i februari månad. I maj har skillnaden ökat till hela 2657 dollar, motsvarande cirka 28 000 kronor.
– Det är uppenbart att köpare av begagnade bilar inte längre är beredda att betala mer för elbilar. Och att de betraktar elektriska drivlinor som mindre önskvärda och därför mindre värdefulla, säger verkställande analytiker Karl Brauer i rapporten.

Volkswagen ID.4 är i de flesta fall billigare än en jämförbar laddhybrid av modellen VW Tiguan.

Men det gäller inte bara i USA. Även i Sverige syns en liknande trend. Om vi tittar på bilar från år 2021 som säljs på den begagnade marknaden så ligger exempelvis priserna på en Volkswagen ID.4 med runt 5000 mil på mätaren på 330 000 kronor medan en jämförbar laddhybrid av Volkswagen Tiguan kostar 415 000 kronor med lika många mil på mätaren.

Den bensindrivna Tiguan i sitt enklaste utförande är dock fortfarande cirka 50 000 kronor billigare än elbilen. Om vi istället jämför exempelvis Volvo XC60 B4 med enbart bensindrift  från 2021 så kostar den cirka 439 000 kr medan Tesla Model Y Long Range kostar 459 900 kr. Väljer du laddhybridversionen av Volvo XC60 ligger den på cirka 469 000 kronor med samma miltal som Teslan.

Vidare rapporterar Business Insider att det genomsnittliga priset på en elbil sjönk med 29,5 % mellan maj 2023 och 2024 i USA. Under samma period sjönk priset på förbränningsmotorer med 6,1 procent. I ett exempel från studien jämfördes BMW 3-serien med Tesla Model 3, där Teslans pris var 2635 dollar högre än BMW i juni förra året medan den i maj 2024 låg 4806 dollar under. En vändning som kan förklaras med förbättrade leveranskedjor i pandemins efterdyningar.

En annan anledning är det uppgående intresset för hybridmodeller. I en AAA-undersökning i juni angav endast 18 procent att de sannolikt kommer att köpa en elbil. De främsta anledningarna ansågs vara de högre kostnaderna, begränsad tillgång till laddstationer och oron över räckvidd, huvudvärk som försvinner vid köp av en laddhybrid.

För aktörer som satsat hårt på den kommande vågen av elbilar, har den vacklande efterfrågan inte gjort några tjänster för produktionen, konstaterar Bank of America. Den minskande efterfrågan och konsumtionen av elbilar har lett till omvälvande förändringar på de stora företagen. Till exempel så har minskandet av leveranser lett till tapp på börsen för märken som Tesla och Rivian. Företag som den senaste tiden genomfört stora nedskärningar på bland annat personal.

Men även om iSeeCars rapport gör gällande att elbilarna för tillfället går en tung framtid till mötes så är de flesta analytikerna ändå inte alltför oroade. Om konsumenterna inte går i bräschen för omställningen så kommer troligtvis utsläppsregleringar att göra det, i alla fall om man ska tro Bank of America.
– Trots den uppenbara avmattningen i övergången till elbilar och hybrider, finns det fortfarande en våg, om än mindre än tidigare, i leveranser av alternativa drivlinor från nästan alla biltillverkare, hävdar Bank of America i ett uttalande enligt Business Insider.
LÄS MER: