Rejält tapp för nya bilar: ”Privatmarknaden är kall”

Nybilsmarknaden är Sverige har bromsat in kraftigt. Högre räntor och slopad klimatbonus gör att färre har råd med ny bil. 
– Ordertakten visar ännu tydligare än registreringsstatistiken att privatmarknaden är kall, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden. 

Februari blev ytterligare en tung månad för nya bilar i Sverige. Reigstrerigarna föll med 13 procent jämfört med 2022 till 18 442 bilar, vilket är ungefär 5000 färre än normalt. Det är privatpersoner som har minskat sina bilköp mest. Enligt Mobility Sweden börjar nu konjunkturen och den slopade klimatbonusen märkas tydligt.

– Nu är det företagen som håller uppe marknaden. Sedan halvårsskiftet 2021 har privatmarknaden varit drivande för den snabba ökningstakten av elbilar. Nu ser vi en tydlig inbromsning, men på grund av de långa leveranstiderna kommer effekterna av den avskaffade bonusen först att märkas efter sommaren, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden. 

Av det totala antalet nyregistrerade personbilar var 54 procent elbilar och laddhybrider under februari månad, varav 33,2 procent elbilar. Det är en något högre andel laddbara bilar än i fjol.

Volvo hade två mest registrerade modellerna i februari, och XC40 Recharge blev även den mest registrerade elbilen.

20 mest registrerade bilarna i Sverige i februari 2022

VOLVO XC40965
VOLVO XC60764
VW ID.4718
KIA CEED568
TOYOTA YARIS CROSS494
KIA NIRO389
KIA SPORTAGE375
VOLVO S/V60372
TOYOTA RAV 4329
TESLA MODEL Y306
KIA EV6300
SKODA ENYAQ248
FORD FOCUS242
VOLVO S/V90N235
TOYOTA COROLLA CROSS227
VW ID.3225
MG MG5 ELECTRIC219
PEUGEOT 2008214
BMW X1208
Polestar 2204
TESLA MODEL 3197