Nybilsmarknaden är Sverige har bromsat in kraftigt. Högre räntor och slopad klimatbonus gör att färre har råd med ny bil.
– Ordertakten visar ännu tydligare än registreringsstatistiken att privatmarknaden är kall, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Februari blev ytterligare en tung månad för nya bilar i Sverige. Reigstrerigarna föll med 13 procent jämfört med 2022 till 18 442 bilar, vilket är ungefär 5000 färre än normalt. Det är privatpersoner som har minskat sina bilköp mest. Enligt Mobility Sweden börjar nu konjunkturen och den slopade klimatbonusen märkas tydligt.
– Nu är det företagen som håller uppe marknaden. Sedan halvårsskiftet 2021 har privatmarknaden varit drivande för den snabba ökningstakten av elbilar. Nu ser vi en tydlig inbromsning, men på grund av de långa leveranstiderna kommer effekterna av den avskaffade bonusen först att märkas efter sommaren, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Av det totala antalet nyregistrerade personbilar var 54 procent elbilar och laddhybrider under februari månad, varav 33,2 procent elbilar. Det är en något högre andel laddbara bilar än i fjol.
Volvo hade två mest registrerade modellerna i februari, och XC40 Recharge blev även den mest registrerade elbilen.
20 mest registrerade bilarna i Sverige i februari 2022
VOLVO XC40 | 965 |
VOLVO XC60 | 764 |
VW ID.4 | 718 |
KIA CEED | 568 |
TOYOTA YARIS CROSS | 494 |
KIA NIRO | 389 |
KIA SPORTAGE | 375 |
VOLVO S/V60 | 372 |
TOYOTA RAV 4 | 329 |
TESLA MODEL Y | 306 |
KIA EV6 | 300 |
SKODA ENYAQ | 248 |
FORD FOCUS | 242 |
VOLVO S/V90N | 235 |
TOYOTA COROLLA CROSS | 227 |
VW ID.3 | 225 |
MG MG5 ELECTRIC | 219 |
PEUGEOT 2008 | 214 |
BMW X1 | 208 |
Polestar 2 | 204 |
TESLA MODEL 3 | 197 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter