Regeringens plötsliga beslut att panikstoppa klimatbonus till elbilar får många att protestera. En vanlig elbil blir 2000 kronor dyrare per månad.
– Regeringen som talat sig varma om elektrifiering, fossilfrihet och att Sveriges klimatambitioner är intakta borde skämmas, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund till Carup.
Under måndagskvällen kom chockbeskedet för de som planerat att byta till elbil. Regeringen panikstoppar klimatbonusen till elbilar och laddhybrider. Samtidigt behåller de de höga straffskatterna för bensin- och dieselbilar. Den som beställer en elbil efter 8 november går miste om 70 000 kronor.
Nu rasar både politiker och bilbranschens mot regeringens plötsliga helomvändning. I valrörelsen lovade regeringspartierna att bonusen skulle vara kvar.
– Att slopa klimatbonus för laddbara bilar är ytterligare ett steg mot att öka utsläppen, förstöra miljön och sabotera klimatmålen. Regeringen som talat sig varma om elektrifiering, fossilfrihet och att Sveriges klimatambitioner är intakta borde skämmas, säger Per Bolund (mp), som är en av arkitekterna bakom dagens system som gjort Sverige ledande i EU på elbilar.
För bilbranschen som redan är hårt pressad av komponentbrist och räntehöjningar kommer beskedet som ett dråpslag. Den som planerat att privatleasa en elbil får räkna med en månadsavgift som blir 2000 kronor högre. De mest sålda eldrivna familjebilarna kommer nu kosta 7500-8500 kronor i månaden att leasa.
– Branschen kommer nu inte att få någon tid att förbereda sig, och alla de hushåll som vill ställa om får se sina planer gå i stöpet, säger Per Bolund.
I oktober var mer än var tredje ny bil i Sverige helt elektrisk, det gör Sverige till EU-etta på elbilar. Branschorganisationen Mobility Sweden varnar för att elektrifieringen kommer att stanna upp.
– Vi är väldigt förvånande och oroade över detta plötsliga beslut. Vi hade hört ryktats om man hade budgetproblem. Regeringspartierna hade gått till val på att plocka bort malusen och behålla bonusen, så det här är ett tydligt besked om att SD vunnit förhandlingen, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility Sweden till Carup.
Att bilköparna får en dag på sig att ställa om är inte godtagbart, enligt Mobility Sweden. De håller inte med om regeringens analys att elbilarna är lika billiga som bensin- och dieselbilar, trots att de själva släppt en rapport som säger att det är billigare att köra elbil.
– Det här riskerar att elbilarna hamnar i utlandet och att den fina utvecklingen i Sverige bryts. Vi håller inte med regeringen i analysen att elbilar och bensin- och dieselbilar har samma pris. Elbilarna har gått upp mycket i pris det senaste året, man bör behålla bonusen tills priset är detsamma. Det måste vara långsiktiga och förutsägbara villkor som gäller, det är det inte om man får veta på måndag kväll att man missar bonusen om man inte köper bilen på tisdag.
Även många bilköpare är besvikna. Varje månad säljs omkring 8000 elbilar i Sverige. Det betyder att elbilarna blir över 500 miljoner dyrare för bilköparna, samtidigt som staten sparar motsvarande belopp. Den mest sålda elbilen hittills i år i Sverige är Volkswagen ID.4. Från Volkswagens sida ser man en risk att övergången till elbilar kan stannar av.
– Vi anser att det är mycket olyckligt att bonusen för elbilar försvinner. Även om elbilarna kraftigt ökat i försäljning på senare tid ska man komma ihåg att de står för fyra procent av den svenska fordonsparken – 96 procent av den är alltså inte elektrifierad. Ska vi få till en snabb omställning mot en fossilfri fordonsflotta i Sverige krävs flera insatser och där har bonusen varit en mycket viktig parameter. Risken är nu påtaglig att elektrifieringen kommer att gå långsammare, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef för Volkswagen i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter