Nya EU-regler gör att den som äger en gammal veteranbil kan tvingas att skrota den. Trots att många protesterat mot förslag kan det ändå bli verklighet.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn, säger Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s Expertråd.
EU-kommissionen har kommit med nya förslag om hantering uttjänta fordon, även benämnt ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Förslagen till nya regler kan enligt vissa bedömare göra att ägare till veteranbilar kan tvingas skrota bilar om de inte är i perfekt skick. Många har protesterat mot de nya EU-reglerna, men hittills har inte reglerna rivits upp. När fordon bedöms som uttjänta ska de hanteras som avfall och då kan äganderätten till och med förverkas.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn. Man kan jämföra med andra kulturskatter. Det skulle krävas enorma insatser att återställa Colosseum i Rom eller Parthenon i Aten till ursprunglig standard men ingen skulle komma på tanken att därför betrakta detta som avfall, menar Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s Expertråd.
KAK menar att stora framsteg redan har gjorts i hanteringen av uttjänta bilar och att förslaget hotar det rullande kulturarvet som bilar utgör.
– I dagsläget återvinns 95 procent av en bil vid skrotning, bilbranschen är en föregångare inom cirkulära affärsmodeller. Det tas redan ansvar för hållbarheten och ett cirkulärt förhållningssätt tillämpas redan med andra ord. Därmed är bilismen en sektor som utgör en föregångare i samhället, säger Anders Ydstedt.
Även Motorhistoriska Riksförbundet protesterar mot att svenskar kan tvingas skrota fina fungerande veteranbilar bara för att skicket inte är perfekt. Enligt Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk MHRF, försöker EU-kommssionen får det till att det pågår en stor illegal verksamhet och handel med delar till veteranbilar.
– Återkommande görs hänvisning till “Umweltbundesamt,(2022), Illegal treatment of end of-life vehicles – Assessment of the environmental, micro- and macroeconomic effects. Det framkommer en bild av djup okunskap om dels det legitima i att demontera ett fordon. Det fortsätter att förvåna mig att man beskriver något som varandes illegalt när det idag inte finns ett rättsligt stöd för sådan uttolkning annat än viljan att göra det olagligt i en framtid, säger Jan Tägt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter