Ikoniska bilmodellen Audi Quattro firar 40 år under 2020.
Stig Blomqvist blev rallyvärldsmästare i en Audi Quattro 1984.
Utvecklingen har gått så fort att ”Mäster” i dag som 74-åring är snabbare i de nya Audimodellerna.
– Allting är jävligt förfinat i dag, jag skulle köra ifrån mig själv från 1984, säger Stig ”Mäster” Blomqvist.
Svenske rallyikonen Stig Blomqvist är intimt associerad till Audi Quattro, den legendariska bilmodellen som nu firar 40 år. Quattro kom att revolutionera rallyvärden och var också modellen som startade Audis metamorfos till en premiumbil i världsklass.
LÄS MER: Stig Blomqvist slog ny elbil med en gammal Audi Quattro
Under 40 år har Audi nu förfinat sina Quattrosystem. Ingenjörerna i Ingolstadt hävdar tvärsäkert att Stig Blomqvist, i dag 74 år, skulle åka ifrån sitt 38-åriga yngre jag som blev världsmästare 1984 i en Audi Quattro.
– Han är visserligen dubbelt så gammal, men våra bilar har utvecklats otroligt mycket, säger Audis ansvariga för Quattroystemet till CarUp under ett event.
Det här kan väl aldrig stämma? Inte kan en 74-åring köra ifrån en 38-årig rallyvärldsmästare? Till slut får vi tag på Stig Blomqvist för att ta redan på sanningen.
– De har förmodligen helt rätt, jag skulle nog köra ifrån mig själv från 1984 i dag. Det är jävligt förfinat allting i dag. Audi har utvecklat fyrhjulsdriften något oerhört. Desstutom har fjädringen utvecklats mycket, och däcken är betydligt bättre i dag än vad de var 1984, säger Stig Blomqvist.
När bilen först kom 1980 var rallyvärlden minst sagt tveksam till den märkliga skapelsen med fyrhjulsdrift. Men Quattron fick snart tvivlarna på fall.
– Många inom rallysporten blev chockade över att den var så snabb. Alla trodde det var en seg jeep. Audi Quattro var en fantastisk bil.
Stig Blomqvist blev värvad till Audi och den nya bilen 1983. Första säsongen var lite strulig, men till 1984 lossnade allting. ”Mäster” kom att dominera totalt och vann fem av 12 deltävlingar. Fyra segrar togs i Ur-Quattro, medan det sista VM-rallyt i Elfenbenskusten vanns i nya kortade Sport-Quattro. Resultatet var att Stig Blomqvist blev överlägsen rallyvärldsmästare 1984.
– Jag trivdes bäst med den långa Quattron, den andra korta var lite snabbare på vissa underlag, främst asfalt.
I dag har systemen förfinats mycket och bilarna har blivit mer lättkörda än den ganska krävande Ur-Quattron.
– Från början fick man tvinga bilen att göra som man ville, och de som kom från bakhjulsdrift hade skitsvårt. För mig som kom från en framhjulsdriven Saab passade det bra med understyrning. I dag är det helt andra grejer. Utvecklingen har ju gått fram något fruktansvärt. De nya Quattro-bilarna från Audi är väldigt lättkörda och gör precis som man vill.
Stig Blomqvist har kört många av Audis modeller och en av favoriterna den senaste tiden är nya elbilen Audi e-tron S som har ett av de modernaste Quattro-systemen med torque vectoring på bakaxeln.
– Det är helt makalösa lösningar som de har hittat på. Den nya Audi e-tron S hade dubbla motorer i bak och den var riktigt skojig, det gick till och med att drifta med bilen. Den gick både snabbt och snällt. Det känns som att Audi ligger i fronten fortfarande och är före på vissa grejer, de har så lång erfarenhet av fyrhjulsdrift.
Audis elektriska fyrhjulsdrift i e-tron-modellerna är ytterligare en förfining av Quattro-teknologin. Av effektivitetsskäl använder de elektriska SUV:arna bara de bakre elmotorerna i de flesta situationer. När föraren accelerarar hårt aktiveras de främre motorerna omedelbart. Bilen kan också förutse en sladd i en kurva under isiga förhållanden och aktiverar framhjulen prediktivt. Nya e-tron S har så kallad torque vectoring där vridmomentet fördelas sömlöst mellan bakhjulen.
När det gäller bilar med förbränningsmotor finns det i dag flera olika tekniker. Dels finns det Quattro permanent fyrhjulsdrift som arbetar med en mekanisk självlåsande differential. Vid vanlig körning fördelar den 40 procent av vridmomentet till framaxeln och 60 procent till bakaxeln. Vid behov överförs 70 procent till framaxeln eller upp till 85 procent bak.
Tidigare kunde fyrhjulsdrift sluka en hel del extra bränsle, men med Quattro med ultrateknik höjs förbrukningen endast marginellt. När systemet byter till framhjulsdrift kopplar ett frihjul bort kardanaxeln och minimerar friktionen från bakaxeln.
Okända fakta om Audis Quattro-system
3 gånger i rad vann Audi R18 e-tron quattro Le Mans 24-timmarslopp mellan 2012 och 2014. En V6 TDI drev bakhjulen medan en svänghjulsackumulator levererade återvunnen energi till två elmotorer på framaxeln.
3,1 sekunder är tiden det tar Sport quattro S1 att accelerera från 0 till 100 km / h. Rallybilen som Audi använde för första gången 1985 producerade 476 hk med sin femcylindriga turbomotor och vägde endast 1 090 kg.
12 ingenjörer hjälpte projektledaren Walter Treser i utvecklingen av den första Audin med permanent quattro från februari 1977.
23 tävlingar vanns av quattroförarna Michèle Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist och Walter Röhrl i Rally-världsmästerskapet med Audi under de fem åren 1981 till 1985.
92,2 procent av alla bilar som Audi levererade till kunder i Kanada 2019 hade quattro. Som ett resultat har landet den högsta andelen fyrhjulsdrivna bilar i världen.
Vintern 1976/77 kom idén att utveckla quattro-tekniken hos Audi. En serie provkörningar i Skandinavien, där även en VW Iltis deltog, bidrog till den. På de snötäckta vägarna visade det militära terrängfordonet som utvecklades hos Audi den imponerande potentialen i fyrhjulsdrift.
1984 var det mest framgångsrika året för Audis quattroförare i Rally-världsmästerskapet. De vann dubbel – både tillverkarens och förarens titlar – med Stig Blomqvist som tog förartiteln.
11 452 exemplar av den ursprungliga quattron tillverkades mellan 1980 och 1991. Ursprungligen var endast 400 planerade.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter