Ny elbil på 2,6 ton slår hyperbilar. Nu vill professor förbjuda snabb acceleration.
– Det är uppenbart att en så kraftig acceleration kan leda till olyckor, man har mer än tillräckligt med kraft i “standardläge” om det behövs, säger seniorforskaren Gunnar Deinboll Jenssen vid institutionen för mobilitet på Sintef till Motor.no.
Nya elbilar får allt mer brutal acceleration. För bara några år sedan var en Porsche 911 Targa snabb när den gjorde 0-100 km/h på 4,8 sekunder. För 30 år sedan var en familjebil snabb när den klarade sprinten på runt 8 sekunder. Men nu höjer ingen på ögonen åt elbilar som klarar samma sak på 3-4 sekunder. Nyligen visade Porsche upp jätte-SUV:en Cayenne som väger 2,6 ton och klarar 0-100 på 2,5 sekunder.
Nu går en norsk professor ut och vill se en spärr mot hypersnabb acceleration. En begränsning för elbilar som acclererar diskuteras redan i Kina, eller att bilarna ska startas i ett långsammare standardläge. Och enligt den norska professorn finns det bevis för att den snabba accelerationen orsakar olyckor.

– Evidensbasen verkar tillräcklig för att motivera reglering – studier visar allvarligare olyckor på elbilsmarknaden, och myndigheterna inser den ökade risken för ”startolyckor”, där hög prestanda är standardläget, säger Gunnar Deinboll Jenssen som är professor inom mobilitet på norska forskningsinstitutet Sintef.
I Norge, som har världens högsta elbilspenetration, har flera fall med skenande elbilar inträffat de senaste åren.
– Det är otroligt viktigt att bilar kan stoppas även om de kommer ur kontroll, och mycket ansvar här vilar på tillverkarna och de som säljer bilarna, säger Jenssen.
Elbilar mot superbil på en kvarts mile (402 meter)
| Modell | Kvartsmilstid (0–402 m) | Hästkrafter |
| Koenigsegg Jesko Absolut | 8,88 sek | 1 600+ hk |
| Tesla Model S Plaid | 9,2 sek | 1 020 hk |
| Porsche Cayenne Turbo Electric | 9,9 sek | 1 139 hk |
| Porsche 911 Turbo S (2025) | 9,9 sek | 640 hk |
| McLaren 765 LT (2022) | 9,9 sek | 755 hk |
| Ferrari SF90 Stradale (2024) | 10,0 sek | 986 hk |
| McLaren 750S (2024) | 10,1 sek | 740 hk |
| Bugatti Veyron (2005) | 10,1 sek | 987 hk |
| Lamborghini Aventador (2022) | 10,4 sek | 770 hk |
| Chevrolet Corvette Z06 (2025) | 10,5 sek | 670 hk |
| Corvette E-Ray (2025) | 10,5 sek | 655 hk |
| McLaren Artura (2025) | 10,7 sek | 690 hk |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















