Professorns krav: Stopp för brutalt snabba elbilar

Ny elbil på 2,6 ton slår hyperbilar. Nu vill professor förbjuda snabb acceleration. 
– Det är uppenbart att en så kraftig acceleration kan leda till olyckor, man har mer än tillräckligt med kraft i “standardläge” om det behövs, säger seniorforskaren Gunnar Deinboll Jenssen vid institutionen för mobilitet på Sintef till Motor.no.

Nya elbilar får allt mer brutal acceleration. För bara några år sedan var en Porsche 911 Targa snabb när den gjorde 0-100 km/h på 4,8 sekunder. För 30 år sedan var en familjebil snabb när den klarade sprinten på runt 8 sekunder. Men nu höjer ingen på ögonen åt elbilar som klarar samma sak på 3-4 sekunder. Nyligen visade Porsche upp jätte-SUV:en Cayenne som väger 2,6 ton och klarar 0-100 på 2,5 sekunder. 

Nu går en norsk professor ut och vill se en spärr mot hypersnabb acceleration. En begränsning för elbilar som acclererar diskuteras redan i Kina, eller att bilarna ska startas i ett långsammare standardläge. Och enligt den norska professorn finns det bevis för att den snabba accelerationen orsakar olyckor. 

En Koenigsegg åker på stryk mot Teslas elektriska familjebil Model S Plaid. Den nyare Koenigsegg Jesko Absolut med 1600 hk är dock snabbare än Teslan.
Nya Porsche Cayenne Turbo Electric väger 2,6 ton, men kör ifrån de flesta hyperbilar.

– Evidensbasen verkar tillräcklig för att motivera reglering – studier visar allvarligare olyckor på elbilsmarknaden, och myndigheterna inser den ökade risken för ”startolyckor”, där hög prestanda är standardläget, säger Gunnar Deinboll Jenssen som är professor inom mobilitet på norska forskningsinstitutet Sintef. 

I Norge, som har världens högsta elbilspenetration, har flera fall med skenande elbilar inträffat de senaste åren.
– Det är otroligt viktigt att bilar kan stoppas även om de kommer ur kontroll, och mycket ansvar här vilar på tillverkarna och de som säljer bilarna, säger Jenssen. 

Elbilar mot superbil på en kvarts mile (402 meter)

ModellKvartsmilstid (0–402 m)Hästkrafter
Koenigsegg Jesko Absolut8,88 sek1 600+ hk
Tesla Model S Plaid9,2 sek1 020 hk
Porsche Cayenne Turbo Electric9,9 sek1 139 hk
Porsche 911 Turbo S (2025)9,9 sek640 hk
McLaren 765 LT (2022)9,9 sek755 hk
Ferrari SF90 Stradale (2024)10,0 sek986 hk
McLaren 750S (2024)10,1 sek740 hk
Bugatti Veyron (2005)10,1 sek987 hk
Lamborghini Aventador (2022)10,4 sek770 hk
Chevrolet Corvette Z06 (2025)10,5 sek670 hk
Corvette E-Ray (2025)10,5 sek655 hk
McLaren Artura (2025)10,7 sek690 hk

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt